Підготовку фахівців для села в Україні здійснюють 23 вищі навчальні заклади III та IV рівнів акредитації, шість з яких мають статус національних. Крім того, «кують» агрономів та зоотехніків ще у 118 коледжах та технікумах. Щорічно дипломованими спеціалістами стають майже 15 тисяч молодих людей. Щоправда, їхати в села піднімати напівзруйновані та розграбовані аграрні підприємства вони не поспішають. Навряд чи когось заманять туди 300-400 гривень зарплатні та відсутність житла. Тож більшість випускників знаходять собі роботу в містах. Але тікають із сіл і ті, що пропрацювали там уже не один рік.
Аби поліпшити ситуацію, навчальні заклади Мінагрополітики розробили концепцію формування кадрового потенціалу на селі на 2005-2009 роки. Згідно з цим документом, здійснюватиметься підготовка сільської молоді до навчання у внз, працевлаштування молодих спеціалістів на виробництві та створення для них належних умов. До того ж студенти, які навчаються на бюджетній основі, зобов’язані відпрацювати на землі п’ять років. Це позитивно позначиться на розвитку села, вважають аграрії.
Проте втіленню в життя цих намірів може завадити Міносвіти, яке хоче взяти сільськогосподарські навчальні заклади під своє крило.
– Ми серйозно стурбовані цим нововведенням. Якщо аграрні внз передадуть Міністерству освіти, то це призведе передусім до розриву зв’язків майбутніх спеціалістів із землею, – говорить директор Департаменту аграрної освіти та науки Мінагрополітики Анатолій Гойчук. – Це також може зруйнувати всю структуру підготовки аграрних кадрів, яка напрацьовувалася десятиліттями. Приміром, у структурі вищих навчальних закладів працює 14 науково-дослідних інститутів та 67 проблемних лабораторій і їх не можна роз’єднувати. На базі внз Мінагрополітики функціонує ціла мережа закладів післядипломної освіти та дорадництва. Як бути з цим? А ще не слід забувати, що наші навчальні заклади примножують державну скарбницю на 50 мільйонів гривень щорічно.
Спеціалісти-аграрії вважають, що внз таки треба реформувати. Скажімо, укрупнити університети, які знаходяться в одному регіоні. Слід також подбати про належне забезпечення матеріально-наукової бази. Адже не секрет, що в деяких закладах тільки чули про комп’ютеризацію чи нові технології.