Шлагбаум потрібен для своїх

Під час нещодавнього спілкування із журналістами голова Державної митної служби України Олександр Єгоров назвав найсуттєвішими проблемами ті, що виникли на кордоні України з Придністров’ям.

Річ у тім, що незалежність цієї території від Молдови світове співтовариство не визнало. Зважаючи на те, що Україна наполягає на цілісності Молдови, на кордоні тут нещодавно почала діяти нова схема пропуску вантажів. Віднині на будь-який придністровський вантаж треба мати документи, санкціоновані молдовською митницею, а не тираспольською.

Не секрет, навколо цього заходу здійнялося багато галасу. Втім, цей крок нашої держави свідчить, що українська держава проти сепаратизму. В будь-яких його проявах. І Україна твердо відстоює свою позицію.

...В одному зі мною будинку мешкає водій-дальньобійник Сергій. Нерідко йому доводиться виконувати й міжнародні рейси, перетинати державний кордон. І щоразу, повернувшись додому, він розповідає про великі черги на пунктах пропуску. І про те, що посадовим особам митної служби доводиться давати хабарі. Тож оглядач «Вечірки» поцікавився думкою Олександра Єгорова з цього приводу.

Голова Держмитслужби України визнав, що затори на міжнародних автомобільних шляхах справді не виняток із правил. І трапляється це часто-густо з кількох причин. Найголовніші – недостатня кількість пунктів пропуску (а відкривають їх відповідно до фінансових можливостей держави згідно з рішеннями уряду), а також недостатня пропускна спроможність цих пунктів. Олександр Борисович навів такий приклад: на Рава-Руській митниці (Львівська область) працюють три смуги з пропуску автомобілів у бік Польщі. Колись, наприкінці 80-х, цього вистачало. Зараз – ні. Тому тут і розпочато реконструкцію, після якої перепускна спроможність КПП зросте вдвічі.

У багатьох розвинених країнах митникам-контролерам допомагає високоточна техніка. Дані там щодо автомобілів, людей і вантажів одержують заздалегідь. І всі необхідні для перетину кордону документи готуються теж завчасно. А сама робота зі штампування паспорта займає секунди. Україна теж готується до запровадження такої прогресивної системи – попервах на пунктах пропуску на кордоні з Білоруссю.

Нині Держмитслужба активізує кілька напрямів своєї діяльності. Тут і оптимізація структури, і посилення контролю за здійсненням зовнішньоекономічних операцій із м’ясними продуктами, і боротьба з порушеннями митних правил. І запобігання проявам корупції. Я об’єднав би порушення митних правил і прояви корупції в один пункт. Бо вони не просто мають спільне походження, а взагалі – «брати-близнюки». Бо, скажімо, заниження митного збору і отримання за це солідного хабара – суть порушення не тільки правил, а й законів держави.

Цього року до дисциплінарної відповідальності притягнуто 125 посадових осіб (на 5 березня 2006 р. – Є.Х.), матеріали дев’яти службових розслідувань направлено до правоохоронних органів. Проте це ще ні про що не свідчить. Утім, слово Олександрові Єгорову:

– Як правило, органи прокуратури майже всі кримінальні справи закривають. Із 2000 року, тобто за 6 років, засуджено аж… одну посадову особу. І то умовно.

То, може, нечистих на руку людей звільняти з документом на кшталт колишнього «вовчого квитка»? До недавнього часу і це було складно робити, бо порушники (читай, злочинці) тільки-но впіймають їх на гарячому, беруть лікарняні листи (це неважко, бо в медичних установах своя корупція), і за час «хвороби» звільняються «за власним бажанням».

Тепер дисциплінарний статут митної служби (документ затверджено Законом України від 6 вересня 2005 р.), надає право звільняти посадових осіб за службовою невідповідністю з того дня, коли їх було затримано за скоєння правопорушення.