У королівстві «Соляної симфонії»

Донбас забринів музикою. Оригінально: вперше в Україні, у соляній шахті міста Соледар, на глибині 288 метрів. Нагадаємо: екзотична музична прем’єра відбулася 2 жовтня минулого року.

І ось відлуння цього дійства – ні, в оригіналі! – в Києві, у Національній опері України.

...Гасне світло. Зал огортає аура «Соляної симфонії». На сцені постає шахтарська «картинка». Молоді робітники (артисти українського балету «А-6») імітують видобуток «білого золота». На сцену «шахтарським» ліфтом, у касці, опускається диригент Курт Шмід. Грає Донбаський симфонічний оркестр і на хвилях музики несе-занурює слухачів у підземне королівство «Соляної симфонії». Народна артистка України, нині солістка Віденської опери, Вікторія Лук’янець виконує арію Віолетти з опери Дж.Верді «Травіата». Як і тоді, в соляній шахті (хоч перед тим були й деякі перестороги, й консультації у фахівців: чи не вплине сіль, вологість шахти на спів?) голос артистки ллється легко, витьохкує солов’їно. До слова, відомий італійський режисер Франко Дзефіреллі відзначив серед «трьох великих Травіат» імена  Марії Каллас, Терези Стратас і Вікторії Лук’янець.

Відомий австрійський композитор і диригент, віце-президент Віденського музичного семінару, засновник і керівник віденського Штраус-галаоркестру і вже чотири роки  професор Луганського національного педуніверситету імені Т.Шевченка і водночас директор та художній керівник Донбаського симфонічного оркестру Курт Шмід програму концерту побудував так, що австрійська музика чергувалась із українською. Мелодії Дж.Верді, Й.Штрауса, «Віденські імпресії» В.Белліні перепліталися з «Київським вальсом» Платона Майбороди, «Гопаком» Климентія Домінчена. А на завершення – «Австрійсько-український марш дружби» Курта Шміда.

До регіонального Донбаського симфонічного оркестру, серцевина якого, – оркестр Луганської державної філармонії, того вечора єдиним акордом влилися й музиканти з Харкова, Черкас, Києва.

Не обійшлося і без несподіванки. Напередодні концерту керівники видавництва «Зелений Пес», що мало бути представлено українськими книжками, повідомили організаторів «Соляної симфонії», що утримаються від участі, аби не спричинити конфліктну ситуацію із донеччанами, які не раз проявляли агресивність до книжок видавництва. Ось так…

А присутність Донбасу в Києві зримо наближала й велика виставка полотен тамтешніх художників, які експонували свої роботи поряд із картинами київських колег.

Я ж найдовше затрималася біля картин донецької художниці Тетяни Пономаренко, де й квіти соняшника, й пейзаж, – річка й ліс, і світлий краєвид-далечінь Донецька.

Численним відвідувачам (а всі квитки були продані, хоч і коштували від 30 до 1850 гривень) показали й кінофільм про концерт у Соледарі. Поміж гостей, киян та донеччан, і дипломати з дружинами. Здебільшого посли країн Європейського Союзу.

Картина «Соляної симфонії» була б неповною, якби я не розповіла про диво-витвори кулінарного мистецтва, якими пригощала відвідувачів уславлена австрійська кулінарна школа «Модуль». За три дні до концерту прибули до столиці України аж тридцять п’ять кондитерів, кулінарів. Стільки всього наготували, напекли! Шоколадних тортів – сто. І аж «сто метрів» яблучного штруделя і стільки ж – сирного. Ще – багато делікатесів за старовинними рецептами австрійської кухні. Один із них, що особливо смакував відвідувачам, – гугель губка – на зразок нашої яблучної «бабки». Перед початком концерту всіх відвідувачів частували соком, шампанським, червоним вином, а в антракті – запашною віденською кавою та цими смачними тістечками, солодощами.
Насамкінець додамо: організатори «Соляної симфонії» – Міжнародний фонд сприяння комплексному розвитку мистецтв «Перша скрипка» за підтримки радника посольства Австрії в Україні Крістіана Гессля, Донецької торгово-промислової палати та австрійсько-української компанії «Харес-Груп». Проклали музичний місток Київ – Донбас, планують і велике зарубіжне турне Донбаського симфонічного оркестру та Вікторії Лук’янець – до Німеччини, Франції, Люксембургу, Австрії, яке завершиться 14 листопада у Відні, – в концертному «Золотому залі».