Подорожчали... вибори. І виборці

Життя дорожчає. Зросли ціни на м’ясо й цукор, бензин та газ. Подорожчали й вибори. Принаймні так вважають представники коаліції громадських організацій «Свобода вибору». Вони спробували підрахувати хоча б приблизні видатки партій та блоків на виборчі перегони.

Результати моніторингу вражаючі. Навіть за найскромнішими підрахунками загальна вартість кампанії для всіх політичних сил разом взятих перевищує півтора мільярда доларів! І це тоді, коли президентські вибори коштували кандидатам лише мільярд. А нинішня виборча кампанія ще триває. Тому, на думку керівника проекту Ігоря Маркова, витрати можуть перевищити позначку  десять мільярдів доларів.

Експерти коаліції «Свобода вибору», звісно, не можуть точно вказати вартість виборчих перегонів. Вони оцінили лише видатки на матеріальне забезпечення виборів, тобто на оренду приміщень, купівлю рухомого майна, зв’язок та зарплату працівникам штабів і агітаторам. Крім того, об’єктом моніторингу стали кошти, витрачені на рекламу в українських мас-медіа.

У результаті дослідження пан Марков із колегами вважають, що найбільше грошей вклала у виборчу кампанію Партія регіонів – майже 90 млн. доларів. «Наша Україна» витратила на десять мільйонів менше, а Блок Юлії Тимошенко – приблизно 63 млн. Перегони для Народного блоку Литвина на даний момент обійшлися в 54,6 млн.

Інші ж суб’єкти виборчого процесу, схоже, не можуть дозволити собі таку щедрість. Бо витрати СПУ склали 28 млн. американських грошей, а блоку «Не так!» – 23,7 мільйона. А найбільш заощадливою виявилася Українська національна асамблея (всього 19200 грн.).

За політичну рекламу протягом виборчої кампанії всі партії та блоки заплатили понад 182 мільйони гривень. Лідерами у цій царині залишаються регіонали, їхню агітацію експерти оцінили в понад 34 млн. грн.  Понад 30 млн. витратив Народний блок Литвина, а «Наша Україна» віддала за рекламну продукцію близько 25 мільйонів. Четверте місце у цьому неофіційному заліку посіла партія «Еко +25%», вклавши в агітацію 23,8 млн грн. Але Анна Ярова, яка досліджувала видатки на рекламу, констатує, що кошти ці витрачені не надто ефективно. Натомість досить популярні БЮТ та комуністи не дуже активно займаються рекламою: заплатили за неї трохи більше, ніж два мільйони. Найменші ж витрати у Комуністичної партії робітників і селян – 632 гривні. Вражає амплітуда видатків: у Партії регіонів вони приблизно в п’ятдесят тисяч разів більші, аніж в КПРС.

Під час парламентських виборів 2002 року учасники виборів вклали в політичну рекламу лише 42 млн. грн., тобто у чотири рази менше. Цікаво, що тоді видатки в перерахунку на одного виборця склали від 70 копійок до 7 гривень. Нині ж один голос коштуватиме 50-60 гривень, навіть якщо не враховувати можливі випадки підкупу електорату. Так що хоч у цьому українські виборці стали ціннішими для кандидатів.

Мало того, вибори стимулювали розвиток цілої індустрії, яка працює, аби задовольнити потреби партій та блоків. Внаслідок конкуренції між підприємствами та високого попиту на продукцію ціни на агітаційну продукцію навіть трохи впали. Закони ринку діють і на виборах.