Іоанн Георг Пінзель імітував власну смерть

Історія України не сприяла збереженню дерев’яної скульптури Пінзеля, яка знаходилась у вівтарях католицьких костелів і церков східного обряду. «У роки правління Сталіна ці вівтарі знищувалися, але люди, які усвідомлювали цінність скульптури Пінзеля, хапали голови, руки, ноги, крила, – розповідає випусковий редактор «Жертви забутого Майстра» Діана Клочко. – Його роботи збереглися у музеях та приватних колекціях». З них працівники Львівської картинної галереї та Борис Возницький створили «Музей творчості Іоанна Георга Пінзеля».
Крім того, відтворенням фактів життя Пінзеля займається політолог, філософ, засновник часопису «Ї» Тарас Возняк. «Чому Майстер європейського рівня опинився у далекій провінції?! – розмірковує пан Возняк. – Адже більша частина його робіт збереглася саме у Львові і Бучачі. Ми не можемо навіть назвати його справжнє ім’я, бо світове мистецтво дає нам кілька варіантів: Іоанн Георгій Пензель, а можливо Йоган Георг Пільзе чи Ян Георг Пельце, або навіть Джовані Джорджі Поцці... Він міг би прийти з Богемії чи Сілезії, Баварії чи Італії, або ж, будучи русином чи поляком, мандрувати тими краями у пошуку майстерності і знань. Усі ці варіанти відкриті».
Дія авантюрного роману Євгенії Кононенко відбувається у наш час. Сучасники блукають Львовом і шукають спадщину Пінзеля – як містичним, так і раціональним шляхом. Дослідники рухаються маршрутом, який можна намалювати на мапі сучасного Львова. «Головна інтрига в історії про Пінзеля – його зникнення, – розповідає Кононенко. – Узагалі немає даних, що він помер.  Він міг просто імітувати власну смерть. На це були причини – наприклад нещасливий шлюб. Можливо, його дитина була від того, за кого його дружина вийшла так швидко після смерті Пінзеля. Але можна також і припустити, що скульптор не приділяв уваги родині».
Другою інтригою Пінзеля Євгенія Кононенко називає його творчість – у ній поєднується божествене і демонічне. Скульптури з дерева – жанр, який ніколи не був популярний в Україні. Але у Європі саме такі роботи найбільше цінуються зараз.
Під час роботи над романом «Жертва забутого Майстра» траплялися містичні випадки не менш цікаві за описані у книзі. «Євгенія описала рельєф Пінзеля, у якому було подвійне дно, і саме там був захований його рукопис, – розповідає Діана Клочко. – Вона це вигадала, але в одній з робіт Пінзеля Борис Возницький й справді знайшов таємний отвір, де можна було щось сховати!».
«Під час роботи над романом у мене дуже боліло серце, – каже Кононенко. – Я звернулася до лікаря і піґулки, які вона мені дала, швидко допомогли. Коли я вилікувалася, лікарка каже: я експериментувала, коли давала їх вам. Ці ліки допомагають тільки дуже творчим людям».
А під час друку першої частини накладу обкладинка книги вийшла неприродно червоною – ніби горіла. 
У середині травня накладом у тисячу екземплярів вийде художній альбом «Іоанн Георг Пінзель. Скульптура. Перетворення» нового для України формату. Навіть машина, яка шиє такі видання, – одна на всю країну. Коштуватиме бібліо-
графічний скарб 150 гривень. А у вересні відбудеться виставка робіт Пінзеля – або у Національному художньому музеї, або в Арт-центрі Пінчука.