Референдум приречено на поразку

Після політичних заяв про можливість і доцільність всеукраїнського та місцевих референдумів слово взяли експерти.

Враховуючи суспільний резонанс та дискусію навколо цього питання, Комітет виборців України (КВУ) провів аналіз українського законодавства у цій сфері. Висновок одного з найавторитетніших громадських об’єднань спостерігачів на виборах: нині всенародне волевиявлення провести дуже важко, фактично неможливо.
Голова КВУ Ігор Попов заявив, що спроби організувати референдум – це політичний інструмент у дискусіях, один із засобів вирішення конфлікту. Ініціатори такого голосування або погано читали закони, або усвідомлюють, що їхній намір – елемент політичної гри та спекуляції й нічого більше. Референдум не вдасться, адже його дуже легко оскаржити в суді. Ідея зазнає провалу ще на етапі перевірки підписних листів.
Що ж стосується організаторів референдуму про недовіру Київському міському голові, то вони виявили непрофесіоналізм та допустилися помилок. Тому, на думку пана Попова, влада й не зареєструвала їхні ініціативні групи. Об’єднані есдеки відповідальніше поставилися до свого наміру, коли збирали підписи за всеукраїнський референдум стосовно НАТО, але значна частина їх визнана недійсними. Устрій України також найближчим часом не визначатимуть шляхом голосування. Президенту це невигідно, а уряд не прагне дестабілізації в Україні.
Юрист Віталій Павлик на доказ застарілості правової бази навів цілу низку недосконалих положень в Законі “Про всеукраїнський та місцеві референдуми”. Прогалини в законодавстві не дозволяють втілити їх у життя. Результати голосування просто визнають недійсними.
Приміром, за законом 1991 року виборцю виділено лише десять днів, аби перевірити наявність його прізвища у списку. Громадяни не зобов’язані подавати жодних заяв при бажанні проголосувати на іншій дільниці, де вони не приписані. Тому нічого не заважає виборцеві віддати свій голос кілька разів.
Бюлетені для референдуму за законом можна друкувати не лише державною, а й будь-якою іншою мовою. У них відсутні ступені захисту: не передбачено навіть підписів членів комісії та печатки, не кажучи вже про водяні знаки. Враховуючи те, що бюлетені передають на дільниці аж за 15 днів до референдуму (а не за три дні, як передбачає закон про вибори), з’являється можливість для фальсифікацій.
Іноземним громадянам ніхто не забороняє вести агітацію. А офіційними спостерігачами можуть бути не лише представники партій та громадських організацій, а й висуванці трудових колективів, навчальних закладів чи військових частин. До того ж, вони можуть безперешкодно відвідувати засідання виборчих комісій. Ці ж суб’єкти мають право стати й членами комісій. Виходить, слідкувати за виборчим процесом та рахувати голоси може фактично будь-хто.
Не врегульовано й чимало технічних питань. По-перше, закон передбачає створення виборчих дільниць з кількістю громадян до 3000 осіб, а іноді й більше. Тоді як під час минулих президентських і парламентських виборів комісії не справлялися і з 2500 виборцями. Особовий склад виборчкомів має складати від 5 до19 осіб, але на тих же виборах для нормальної роботи великої дільниці подекуди не вистачало 18 осіб.
Зараз у Верховну Раду внесли два нових законопроекти про всенародне волевиявлення. Регіонали створили проект закону про всеукраїнський референдум, а БЮТ – про місцеві референдуми. Фахівці КВУ визнали недосконалими й їх, адже в деяких положеннях вони суперечать один одному. Крім того, проект бютівців передбачає мізерну явку громадян для визнання референдуму дійсним – усього 10%. Комітет виборців пропонує створити новий законопроект, а також об’єднати законодавство про вибори Президента, депутатів Верховної Ради та місцевих рад і про референдум в один виборчий кодекс.

У реєстрації відмовлено

Управління правового забезпечення секретаріату Київради за дорученням Київського міського голови Леоніда Черновецького перевірило на відповідність чинному законодавству документи зборів громадян України – мешканців міста Києва, які відбулися 21 січня 2007 року, щодо проведення місцевого референдуму.
За інформацією заступника голови КМДА Володимира Головача, перевіркою встановлено ряд порушень норм законодавства про референдуми, зокрема невідповідність даних про місце проживання деяких членів ініціативної групи, внесених у списки, виявлено розбіжності в написанні паспортних, а також інших даних щодо прізвищ.
На підставі цього, зазначеній ініціативній групі у реєстрації відмовлено.