Мода на мову

“Міроприємство”, “бувший”, “я рахую” замість “я вважаю” – все це приклади з публічної нібито української мови, яку повсякчас чуємо від  нардепів Верховної Ради.

І нікому не соромно. А ось керівництво телеканалу СТБ вважає: настав час правильно, грамотно  провадити українське мовлення.

Саме цей канал одним із найперших серед  загальнонаціональних виробив для себе мовну політику, не чекаючи, поки вщухнуть суперечки поміж учених мужів з приводу нового українського правопису. Дискусія в суспільстві триває. Канал  наражався на певний ризик, виявляючи свою принциповість у мовній політиці. “Правопис імені СТБ” – дехто кпив саме так. Однак керівник каналу Володимир Бородянський стояв на своєму: “Ми хочемо впровадити моду на красиве українське мовлення”.

Зрештою, керівництво компанії – як до арбітра – звернулося до Інституту української мови НАН України з проханням провести наукову експертизу мовної практики телеканалу. Результатом дослідження стала книжка “PROМОВА, або Де ми помиляємося...” Керівник проекту –  заступник директора Інституту української мови НАНУ Орися Демська-Кульчицька, співкерівник – виконавчий директор видавництва “Стандарт” Наталія Черепухіна, відповідальні редактори –  професор Катерина Городенська та  літературний редактор телеканалу Віктор Кабак.

На презентації “PROМОВИ...” у книгарні-кав”ярні “Бабуїн” голова Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення Віталій Шевченко  наголосив:

“Пошта Нацради переповнена листами, в яких глядачі та слухачі нарікають на культуру мовлення теле- і радіопрограм. Телеканал  створив прецедент, який матиме, сподіваюся, гідне продовження”.

Катерина Городенська наголосила, що учасники проекту намагалися повернути в мовну практику все те, що споконвіку було властиво українському мовленню. Нині така практика може навіть викликати спротив. Однак давно настав час від-родити чимало норм української мови, які властиві тільки їй.

Мова – показник освіченості, професійності, інтелектуалізму, самоповаги. Саме таким має бути мовлення з екранів – як еталон для найширших верств населення. Тож нехай живе мода на красиве українське мовлення.