Нове покоління обирає… горілку?

Соціологічні служби б’ють на сполох. Сьогодні в Україні вже можна говорити про таке поняття як зловживання алкоголем серед дітей та підлітків. Цьому питанню було присвячено конференцію на тему “Небезпека дитячого алкоголізму”.

Трохи статистики
За останні десять років погляд людей на слабоалкогольні напої дуже змінився, і не в кращий бік. Наприклад, пиво взагалі мало хто вважає за алкоголь. Мабуть, тому статистичні дані не дуже втішні, адже дві третини дітей до тринадцяти років хоч раз у  житті спробували  алкоголь та скуштували хмільного, а дев’яносто відсотків підлітків до п’ятнадцяти років – вже його споживають. Що стосується міцних напоїв, то віковий контингент тут солідніший, проте і п’ють до повного сп’яніння.
Діти при заповненні анонімних анкет досить чітко вказували на риси, які притаманні саме цьому стану. Тридцять сім відсотків хлопчиків у віці до п’ятнадцяти років і двадцять відсотків дівчат вже були в такому стані.
Отже, кожний третій хлопчик “нового покоління” ладен  поділитися досвідом стосунків із зеленим змієм. І це – свіжі дані, за 2006 рік, а отже ситуація в  країні не зовсім втішна.
У досить ранньому віці алкоголь сам по собі не здатний призвести до   смертельних випадків, але він є першим кроком  саме до такого фатального  кінця. Адже багато підлітків отруюються, вживаючи неякісне спиртне у необмеженій кількості. Дві третини молодих людей віком від п’ятнадцяти до двадцяти п’яти років гинуть від нещасних випадків під час сп’яніння. Алкоголь також  шкодить не лише серцево-судинній, а й нервовій системі, негативно позначається на розумових здібностях підлітка.
 
Рекламний ракурс
Одним із важливих чинників, що формує ставлення підлітків та дітей до алкогольних напоїв, впливає на їхню поведінку, є реклама. Цього питання торкнувся Степан Примочка, який є представником інформаційної служби для дітей та молоді. На його переконання, саме через рекламу сучасна дитина дізнається про той чи той  слабоалкогольний напій. А що вже казати, коли вона захоплюється спортом і постійно спостерігає за змаганнями, спонсором яких є горілчані напої? При ще не  сформованому світогляді постає питання: а чи дійсно це шкідливо? Підлітки довіряють своїм спортивним кумирам, які, до речі, й рекламують алкоголь. За останніми даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, заборона реклами алкоголю здатна знизити його вживання на 5-8 відсотків, що зменшить кількість нещасних випадків, вбивств та самогубств на 2-4 відсотки. 
Як зазначає Степан Примочка, протидією впливу алкогольної реклами на дітей є соціальна реклама. Сьогодні допомогти в поширенні погодились Перший національний, 5 канал та канал СТБ.
Добре, якщо в соціальній рекламі задіють лідерів “молодої думки” – музичні колективи, співаків, акторів. Прикладом тут є український гурт “Крихітка Цахес”, учасники якого офіційно заявили, що не вживають алкогольних напоїв.

Поки не пізно
Лікар-нарколог Ірина Дніпровська, яка одночасно є завідувачкою міжвідомчого цілодобового підрозділу “Інформаційно-консультативна соціальна наркологічна приймальня”, стверджує, що хоча існує безкоштовна допомога дітям, які зловживають алкоголем, але мало хто нею користується. Адже саме батьки або опікуни мають привести неповнолітніх до центру реабілітації – так вимагає закон. На превеликий жаль, дорослі цього не роблять: дехто вважає це зайвим, дехто – соромиться. Із лютого 2006 року за допомогою звернулись:  одна дитина, яку направили медики “швидкої”  у зв’язку з нервовим нападом, внаслідок алкогольного сп’яніння, та лише дві сім’ї – з проблемою частого вживання алкоголю їхніми дітьми.

Тож,  якщо дитині потрібна допомога фахівця-нарколога,  варто звернутися за такими адресами: вул. Довженка, 2 “Міський центр соціальних служб для молоді”, кім.14, тел. 456-11-28; вул.Новодарницька, 26, тел.556-97-28.

Ліна  Лук’Янюк,
Галина Макаренко