Підступний норвезький алкотестер

Який українець не любить хильнути чарчину-другу оковитої? Тим паче в святкові дні. Дарма, що знаходиться при виконанні службових обов’язків. Та ще й не на рідних просторах. Як-от, приміром, український екіпаж літака АН-22 UR-09307, що належить авіакомпанії «Авіалінії Антонова».

Літак мав виконати рейс за маршрутом Берген (Норвегія) – Баку (Азербайджан). Аби потрапити на висхідну позицію, 6 січня машина злетіла в повітря. Із гостомельського аеродрому. За кілька годин приземлилася в Бергені. Другого дня екіпаж відпочивав. Схоже, доволі активно. Бо ж 8 січня, у день вильоту, українців заарештували представники служби безпеки місцевого аеропорту. Наших співвітчизників звинуватили у вживанні алкогольних напоїв.
Після ретельної перевірки норвежці відпустили 8 членів з групи технічного супроводу та трьох представників екіпажу. Під вартою залишили чотирьох українців. Щоправда, одного з них звільнили згодом, як тільки той сплатив штраф у розмірі 1500 доларів США. Либонь, концентрація алкоголю в його організмі виявилася значно меншою, аніж у командира та двох авіаційних техніків.
Прикметно: торік подібна пригода сталася з пакистанськими льотчиками. У тому ж таки Бергені. Можливо, ті хлопці сп’яніли від надмірно випитого кумису… Хай там як, але норвезький суд чужоземних пілотів визнав винними і засудив до шестимісячного покарання. Загалом 80 відсотків пілотських посвідчень у Європі вилучають через надмірну любов авіаторів до «зеленого змія».
Певна річ, володіючи такою інформацією, чиновники від вітчизняної авіації на вчорашньому брифінгу, що відбувся в Міністерстві транспорту та зв’язку України, не квапилися «відбілювати» своїх колег.
– Екіпаж літака терміново змінено, – доволі стримано заявив перший заступник голови Державної авіаційної адміністрації Олександр Лісняк. – Усі звільнені в Норвегії прямують додому.  І лише командир з двома авіатехніками залишається під вартою. Принаймні до 6 лютого – саме тоді відбудеться чергове судове засідання. Не виключено, з висновками додатково проведеної експертизи.
А тим часом в Україні вже створено комісію з розслідування інциденту. Вона має встановити його достовірність, а також виробити жорсткіші рекомендації з проведення тест-контролю серед українських пілотів.
– З грудня 2005 року в усіх аеропортах країни регулярно проводиться вибірковий тест-контроль на вживання алкогольних напоїв, наркотичних речовин, – переконує начальник відділу стандартів авіаційної медицини авіакомпанії «Авіалінії Антонова» Олександр Савенко. – Дослідження здійснюється в медичному пункті аеровокзалу або ж на борту повітряного лайнера, що готується до вильоту, двома приладами: алкотестером та алкометром. Перший визначає вміст алкоголю в повітрі, що його видихає пілот, інший фіксує його кількість. Яким саме методом тестували українських громадян в Норвегії, допоки нам невідомо. Тому лише з отриманням звідти результатів матимемо змогу констатувати ступінь їхнього сп’яніння.
За норвезьким законодавством, для п’яного, який знаходиться за штурвалом повітряного судна, передбачено кару – два роки позбавлення волі. Американці значно жорсткіше підходять до цієї проблеми. За відповідний злочин порушника «ховають» за ґрати на вісім років. В Україні ж – доволі ліберальне законодавство. Воно передбачає лише адміністративну відповідальність. Тож і п’ють наші льотчики. На землі й у повітрі. Проте, подейкують, недовго їм залишилося змагатись із «зеленим змієм». Дехто готує проект закону України «Про безпеку в цивільній авіації». У ньому, кажуть, обов’язково фігуруватиме й стаття, за якою стосовно льотчиків, котрі дружать з оковитою, порушуватимуть карні справи. Щоправда, це буде потім. А сьогодні цікаво інше: чи  готові ви сісти в крісло українського залізного птаха?