Ви купуєте – вас купують?

Нещодавно була свідком, як одна жінка з’ясовувала стосунки з другою: очевидно, аби  якнайбільше дошкулити  тій, другій, перша кричала: «Ну, що, купила на дешевому розпродажі спідничину? І радій! Але не думай, що ніхто не бачить, що річ із розпродажу!»  Майнула думка: а чи насправді можна помітити, що річ куплено зі знижкою? Як? Адже  у великих містах частина населення так і очікує масових розпродажів. Бо ж навіщо платити більше, якщо через місяць-другий  цю  ж річ можна купити значно дешевше? Але чи насправді  багатьом «світить» велика економія  під час різноманітних акцій зі знижки цін, – про це нам розповідали у Комітеті із захисту прав споживачів.

Що треба знати про знижки

– Насправді, – розповідає Марія Лученок, – річ, куплену на розпродажі, розпізнати таки можна. Нерідко вона має якусь ваду, на перший погляд, непомітну, або ж застарілий фасон, сумнівної якості тканину, нерівні шви тощо. Великі знижки, які пропонує відомий  супермаркет, як-то кажуть, за-сліплюють очі, а тому спрацьовує психологічна підказка: беремо не за якість, а за гроші. Тобто за менші гроші. Проте власники магазинів також не будуть собі на збиток працювати. А тому покупцеві варто  знати кілька обов’язкових правил, які стосуються розпродажу.  По-перше, придбані під час розпродажу товари обміну і поверненню не підлягають. І цим, до речі, часто користуються недобросовісні торговельники   впродовж сезонних знижок. Якщо ж ви помітили ваду купленої речі тільки вдома, через певний час, продавець не завжди захоче вам повернути  за неї кошти. По-друге, треба мати на увазі, що про всі дефекти товару покупцеві зобов’язані повідомити до моменту  купівлі. Якщо ж вас не попередили про ці вади, то в разі повернення вам грошей  за нього повинні сплатити  суму не зі знижкою, а повну. Однак доводити це складно. Та й чи  захочеться вам із чеками в зубах, свідками  в руках і з юристом у запасі відстоювати  свої права і товар, який вам зіпсував настрій, хоч і дешево дістався?

Звабливі заклики чи крик обурення?

У передсвяткові дні складно не помічати яскравої реклами, яка  закликає купити новорічні подарунки на різні смаки з великими знижками. Особливо зваблюють вітрини  супермаркетів, що  запрошують спокуситися «на дурничку», – придбати товар на 70-80 відсотків дешевший. Якщо у вас обмаль часу і грошей, а речі, які рекламують,  не дуже потрібні, одразу скажу: не спокушайтеся. Чому? Розповідаю з власного досвіду.
Синові потрібні були добротні кросівки. Ми вирушили до мережі магазинів, що на Петрівці. І справді, всюди  рекламні борди  повідомляли, що в цілій низці маркетів пропонують   знижки на кросівки  аж на 70 відсотків.  Зайшовши до одного, другого, третього, ми однак виявили знижки  тільки на 10-20 відсотків. А на запитання, чому написано аж 70,  продавець  без тіні  сумніву відповіла, що є товар і з такою знижкою. На прохання показати його, після довгого пошуку винесла зі складу  одну пару, що взагалі мало чим нагадувала кросівки. Отож і виходить, що звинуватити фірму в недобросовісній рекламі не можна, але й запропонований товар придбати складно.
Часто шкодуєш про витрачений час і нерви через іншу пропозицію – написано: магазин пропонує великі знижки. Заходиш – а там уточнення: ціни знижено на 35 або, приміром, на  37 відсотків. Спробуйте вирахувати без калькулятора, яка насправді вартість товару. А йдеться ж звичайно про дороговартісний товар, такий як холодильник чи пральна машина. На жаль, нерідко трапляється, що продавці приписують до справжньої суми вартості (після знижки) сотню, а то й кілька сотень гривень.
Добре пам’ятаю ще одну історію, яку колега розповів. Акцію зі зниження цін на побутову техніку було приурочено до відкриття чергового магазину відомої мережі супермаркетів. І розрекламовано відповідно.  Завчасно зайнявши чергу, вирішив купити холодильник відомої марки, який давно побачив у сусідньому магазині. І ціну запам’ятав. Яким же було його здивування, коли у розкрученому супермаркеті під час так званої акції такий холодильник пропонували  за  ціною, вищою на кілька сотень гривень.  Щоправда, колега не розгубився. Про свої спостереження він розповів головному менеджеру  щойно відкритого маркету, а той змушений був продати холодильник навіть трохи за нижчою ціною, ніж у сусідньому магазині. Аби зберегти імідж і, очевидно, зробити певні висновки. Однак цей приклад не характерний, а скоріше виняток із правила.

Попереджений – значить озброєний

Найхарактерніші приклади звабляння низькими цінами під час розпродажу не просто межують з обманом покупців, а є найсправжнісіньким їх обдурюванням.  У деяких магазинах  перед так званими святковими  й різними іншими «акціями розпродажу» спеціально завищують ціни на певний товар, а потім оголошують про знижки  на нього. Досвідчений покупець, який до того ж часто навідує магазини такого профі-лю, без жодних труднощів розбереться, що перекреслена на ціннику «стара» ціна завищена, а так звана «нова» якраз і відповідає справжній вартості товару. Тобто вона збігається  з такими ж цінами  на такий же товар у сусідніх  магазинах. А недосвідчений покупець, який зовсім не орієнтується в усьому різномаїтті цін, виробів і торгових марок? Він, звичайно, купляється на так звані знижки. Хоча має змогу в іншому супермаркеті  за такі ж кошти вибрати потрібний товар, але кращої торгової марки. Проте він купляється на слова «знижки», «розпродаж», які притягують,  мов магніт.
Існують й інші схеми, м’яко кажучи, дезорієнтації покупця. Скажімо, великий магазин оголошує про повний розпродаж. Найчастіше цим грішать маркети побутової техніки, електроніки. Приходиш – дивишся, а тобі пропонують продукцію таких виробників, що її й  даром не взяв би.
Ще один варіант обману: реклама сповіщає про шалені знижки на певний товар, але ж не повідомляє,  що кількість його обмежена. Люди з усього міста з’їжджаються за вказаною річчю, а їм  у магазині кажуть, що товар вже розкуплено. Хід продуманий:  покупці ж все одно беруть із собою якусь суму грошей. А, отже, є ймовірність того, що якусь частину  з них таки залишать в касі магазину.
Часто трапляється так, що про початок знижок магазини оголошують всіма можливими  способами, а от про закінчення цього дивовижного сезону, як правило, скромно змовчують. А це, до речі, пряме порушення Закону «Про захист прав споживачів».
Отже, будьте обачні на передсвяткових розпродажах.