Ламають «чорні» і «сірі» схеми

Ситуація на ринку м’яса в Україні не вельми втішна. Вітчизняні товаровиробники впродовж останніх років недостатньо наповнюють його. Додаткова потреба у цьому продукті становить 250 тисяч тонн, отож торік було ввезено 268 тисяч тонн м’яса. Частину – легальним шляхом, а частину – нелегальним.

І в першій, і в другій схемах не уникнути зловживань. Чим і користуються спритні «підприємці». Особливо непокоїть транзит. Це той самий камінь спотикання, об який зачепилося російське ембарго на ввезення м’яса через українські митні ворота. Офіційною причиною його, наголосив голова Державної митної служби України Олександр Єгоров, є транзит телятини глибокого замороження із Нової Зеландії (дві партії по 53 тонни) до Росії через  Одеський порт. З боку ветеринарної служби до нього претензій начебто немає, позаяк воно проходило не один митний контроль. У Росії є перелік пунктів, через які дозволяється ввозити м’ясо. Міста Курська у ньому не виявилося. І таким чином виникла проблема. У цій ситуації дуже мало економіки. Найімовірніше, це привід, а не причина для введення ембарго.

Упродовж минулого року Держмитслужба провела комплекс заходів для посилення контролю за ввезенням та митним оформленням товарів. Наслідком цього стало виконання бюджетного завдання щодо спрямовування податків та зборів до Державного бюджету в сумі 31 млрд. грн. Порівняно з 2004-им надходження зросли на 72 відсотки. Однак гостре й болюче питання «чорних» і «сірих» схем на митних шляхах не дає спокою й досі. Лише торік митними органами із незаконного обігу вилучено 6 тисяч 289,6 тонни м’яса й м’ясопродуктів, що майже у п’ять разів більше, ніж  попереднього року. Левова частка його припадає на останній квартал – понад 3 тисячі тонн. Середня статистична вартість одиниці імпорту цієї групи на рівні  980 доларів за тонну.

І все ж окремі «підприємці» зуміли використати закон, який стосується ставки  ввізного мита (певна річ, він кимось був пролобійований) і добряче нагріти на цьому руки. Пан Єгоров назвав двох таких монополістів – з Дніпропетровська й Черкас, – які за рішенням судів повернули собі гроші за конфіскований  на митниці начебто нічийний товар і не сплатили до бюджету жодної копійки податків. Наразі в Одесі на рейді стоїть теплохід з 1,5 тисячі тонн м’яса. Власник цього товару може діяти за відпрацьованою схемою: відмовиться від нього. А коли вантаж конфіскують, заявить про своє право на нього до суду. Інколи суди тричі на день ухвалюють за одним і тим же фактом різні рішення.

Найбільше порушень виявляють на митних контролях в портах Одеси, Іллічівська та в Придністров’ї. Через останній пункт надійшла ота сама буйволятина з Індії. Наразі може виникнути конфліктна ситуація із ввезенням м’яса у живій вазі з Польщі – щомісяця до України надходить 30 – 35 тисяч голів худоби. Дешевий імпорт м’яса (а польський уряд дотує тваринництво) ставить фактично на коліна вітчизняних м’ясовиробників. Отож, нині українська влада вживає рішучих заходів, аби вирівняти цю конкуренцію. І, щонайперше, легалізує імпорт. Рік тому легальне ввезення зросло на внутрішньому ринку у 58 разів. Держмитслужба, починаючи з кінця минулого року, істотно поліпшила стан справ із ввезенням на територію України м’яса, ліквідовує тіньові схеми його імпорту й транзиту. Вона знаходить порозуміння з російськими колегами, спільно контролюючи вантажі, що надходять з того чи того боку. Гальмування тут не існує. Будемо сподіватися, що порозуміються і ті, хто наразі стримує молочно-м’ясні потоки з України в Росію.