Контролюватиме електроніка

На запитання «Вечірнього Києва» відповідає генеральний директор «Київпастрансу» Микола Ламбуцький.

– До нашої редакції зателефонував читач, який поскаржився, що не може після другої зміни дістатися додому на громадському транспорті і змушений користуватися маршрутним таксі, оскільки тролейбуси і автобуси припиняють ходити після певної вечірньої години...

– Ви можете назвати хоч одне підприємство, де є друга зміна? – не дослухавши запитання, відповів Микола Михайлович. – Таких немає, я, принаймні не знаю. Якби наші служби знали про такі проблеми, то без розв’язання вони не залишилися б, гарантую. Ми широко практикуємо спецрейси, деякі фірми наймають транспорт за свій рахунок.

– Добре, припустимо, що другої зміни в місті немає, а є люди, які чомусь забарилися. Але ж столиця ввечері не вимирає. Чому ті, що затрималися, мають їздити лише на маршрутках?

– У наземному транспорті міста працює два види перевезень: звичайний – обов’язковий, котрим користуються пільговики, і таксобусний. Звичайний охоплює всі маршрути, де на такий транспорт є попит. А таксобусний його доповнює. Не може такого бути, щоб нині виникали проблеми з перевезенням. Можуть бути лише нестиковки. І якщо ми про них знатимемо, то в кожному конкретному випадку проблема буде розв’язана.

– А ви не думаєте пускати чергові машини на маршрутах?

– Вночі працюють чергові рейси. На табличках, що є на зупинках, написано їх похвилинний розклад. Хоча в такий час може й не бути пасажирів, транспорт все одно курсує. Ми організували після 21-ї години систему похвилинного відправлення рухомого складу майже на всіх маршрутах. Це дає змогу економити ресурс, бо тоді використовується менше машин. До того ж, такі рейси дисциплінують наших працівників. Коли рейс не виконується, то директора автопарку серед ночі піднімають із ліжка і він виправляє ситуацію.

– Чи вдалося вже ввести електронну систему контролю графіку руху?

– Буде три етапи введення в дію системи електронних обліків та управлінь. Кожен водій незабаром отримає електронний шляховий лист, де накопичуватимуться дані про якість роботи, витрати пального (якщо це автобус) тощо. Ці дані слугуватимуть основою для нарахування зарплати й преміальних. Першими отримають такі листи водії автобусів – вони найменш прив’язані до мереж і в них найбільша спокуса поїхати «наліво». Перше завдання – підвищити відповідальність водіїв, полегшити і зробити чіткішим облік якості роботи, зацікавити працівника в кінцевих результатах роботи. Цей етап розраховано на кілька місяців. Пілотний проект уже втілюється в оболонському автопарку №6. За ними підуть усі автобусні, потім тролейбусні і трамвайні парки.

– Ви говорите про дисципліну водія. А як щодо графіку руху?

– У цьому суть його виконання. Адже водій повинен відмітитися на кінцевій зупинці.

– Проте ми часто спостерігаємо й таке, що 15 хвилин тролейбуса немає, а потім їх аж шість ідуть один за одним.

– А якщо аварія на трасі чи затор – хіба такого не буває? Свідомо водій тролейбуса такого не допустить, обов’язково є якась причина.

Електронна система найефективніше діятиме якраз на автобусних маршрутах. На тролейбусних і трамвайних це буде зручна форма оцінки якості роботи водія. А ще – надасть нам можливість налагодити роботу диспетчерських служб. Диспетчери фактично перетворяться з фіксаторів на організаторів руху. На цьому перший етап завершується. Найближчим часом ми його втілимо наполовину, а за зиму доведемо до кінця.

На другому етапі кожна транспортна одиниця буде позиціонуватися у центральній диспетчерській. У разі затору одразу вживатимуться радикальні заходи – випускатимуться окремі рейси, щоб роззосередити пробку, додаватимуться машини тощо.

– Це супутникова система?

– Ні, це система мобільних зв’язків, набагато дешевша за супутникову. Зараз починаємо її масово втілювати. Невдовзі зникне необхідність тримати диспетчерів на лінії – замість них з’являться начальники маршрутів і керівники процесу перевезень на кожній кінцевій зупинці. Вони матимуть відповідні повноваження в плані виховної роботи, а також сприятимуть побутовому обслуговуванню водіїв. Миттєво реагуватимуть на аварійні ситуації. Диспетчерів зосередимо на Набережному шосе, у центральній диспетчерській, де вони на моніторах стежитимуть за кожною рухомою одиницею, з водієм котрої буде налагоджено зв’язок. Втілення цієї програми розраховано на півроку. Найважливішою вона буде для автобусів, тому що це наймобільніший транспорт, який можна негайно перекинути з одного місця на інше. Отут якраз, на другому етапі, якість перевезень значно поліпшиться. Зовсім зникнуть негативні явища, про які ви нагадали, навіть якщо на це будуть об’єктивні причини. Можливості автобусного транспорту буде використано повністю. Адже досі ми не могли скористатися його мобільністю.

Буде й третій етап. Нині оголошено тендер, підсумки якого підіб’ємо за місяць. Йдеться про те основне, що не дає громадському транспорту бути економічно самодостатнім. Ми не можемо укласти з містом комунальну угоду, бо не знаємо, скільки перевезли пасажирів. Знаємо тільки ту кількість, яка сплачує за проїзд. А скільки перевозимо пільговиків (таких категорій 36) – не знаємо. Система передбачає розробку програми електронного обліку пасажирів. Кожен пасажир пільгової категорії отримає спеціальну картку. При вході у транспорт він повинен буде зафіксуватися. Від цього пільговикам не стане гірше, але ми маємо привчити їх реєструватися у спеціальних пристроях (їх буде кілька, біля кожних дверей рухомого складу). Надалі переведемо проїзд на повну електроніку з електронним обліком. Кожен, хто платитиме, матиме квиток, придбаний через касовий апарат. Це унеможливить підробку квитків. Нині ми змушені одноразові квитки робити з високим ступенем захисту, а це теж впливає на собівартість проїзду. І тоді ми зможемо звільнити велику кількість кондукторів. Втілити третій етап без допомоги міста нам буде важко, – адже система недешева, особливо складна програма забезпечення та пристрої.

– Днями голова підкомітету Комітету Верховної Ради з питань будівництва, транспорту, житлово-комунального господарства і зв’язку Орест Климпуш заявив, що у великих містах маршруток поменшає, а натомість з’явиться більше автобусів і тролейбусів. Нам їх хто придбає? Держава?

– Те, що каже пан Климпуш, загалом-то правильно. Але зауважте: на тих маршрутах, де ми замінили старі автобуси на суперсучасні (скажімо, автобуси № 62 чи 24), ви бачили хоч одну маршрутку? От вам відповідь на запитання. Тільки запропонувавши альтернативу комфортнішого рівня можна обійтися без маршруток. Але, враховуючи багатоповерхову забудову, структуру соціального населення, ліквідовувати в один день маршрутки – не варто. Їх треба мати як допоміжний вид транспорту, як це й було задумано спочатку.

– Ви сказали, що буде звільнено багато кондукторів. Куди вони підуть працювати?

– Ми – підприємство, а не соцзабез. Безумовно, скорочення всіх допоміжних служб будуть, і найрадикальніші. Лише так ми зможемо підвищити зарплатню водіям. І, відповідно, поліпшити якість їхньої роботи.