«КиївТравневий» – від Швеції до Кореї

Українсько-шведським проектом «Зустріч» Новий Театр на Печерську (Київ) і Модерн Данс Театр «Мело» (Стокгольм) 1 травня розпочали 9-й Міжнародний фестиваль мистецтв «Київ Травневий». Усупереч чуткам фестиваль усе ж відбудеться,  хоча за скороченою програмою. І триватиме до 26 травня.

– Телефони в нас були «червоні», коли на початку квітня через складну політичну ситуацію в Україні вирішили відставити «Київ Травневий», – зізнаються перший заступник начальника Головного управління культури і мистецтв Київської міськдержадміністрації Валентина  Ліновицька та генеральний директор фестивалю Олексій Кужельний.
Київ – місто театральне. І коли до нас у попередні роки приїжджали артисти із 22-х країн світу, – то була мистецька подія. І для глядачів-театралів, і для акторів київських театрів, котрі спілкувалися з колегами: мистецтво різних народів збагачує. «Київ Травневий» – це вже бренд, знаний у театральному світі.
Відтак багато хто заздалегідь придбав квитки, чимало театралів з інших міст і країн налаштувалися на подорож до Києва, аби подивитися вистави фестивалю. І, звичайно ж, театральні трупи, особливо з далеких країн, уже були «на ходу».
Як спрацювати, щоб не образити акторів і глядачів? І – зберегти імідж фестивалю, зрештою, і самої України?
Тож Головне управління культури КМДА в особі Світлани  Зоріної та директора фестивалю дійшли думки: показати окремі вистави, прийняти хоча б кілька театрів-гостей.
– Планувалася велика програма, – розповідає Олексій Кужельний. – І театри заокеанські, і з ближнього зарубіжжя мали приїхати, зокрема, із Санкт-Петербурга аж три трупи. Але ми все ж зберегли суть, усі складові передбачуваної програми. Ті ж театри, які не візьмуть участь цього разу, представимо їх у наступні роки.
Дирекція фестивалю встановлює контакти із посольствами зарубіжних країн, міністерствами культури, фундаціями, щоб із їхньою допомогою привозити до Києва великі театральні трупи (поїздки яких потребують значних коштів), мистецтво їх особливо було б  цікаве киянам.
Перша ж вистава цьогорічного «обсіченого» «Києва Травневого» – «Зустріч» – не розчарувала. Спільний мистецький проект  стокгольмського Модерн Данс Театру «Мело» та Київського Театру на Печерську склався рік тому. І стартував на фестивалі «Київ Травневий-2006». Як і планувалося, другим етапом цього проекту став нинішній рік. Кияни побачили нову роботу двох колективів. Ідея проекту – «Зустріч» – єднання двох культур: української і шведської. Нагадаємо: Новий Театр на Печерську був заснований 2000 року. У складі трупи – випускники Київського держуніверситету театру, кіно і телебачення ім.І.Карпенка-Карого (курс народного артиста України Миколи Рушковського). Театр очолив колишній випускник Олександр Крижанівський.
А театр «Мело», заснований два роки тому, не має визначеного лідера. Всі артисти спільно працюють над виставою. І декорації, й костюми, і освітлення сцени – результат спільної праці. Навіть музику пишуть самі.
І якщо способом самовираження Новий театр на Печерську обрав драматичну дію, то їхні колеги зі Швеції – танок. Полеміка-діалог двох труп сприймається дуже цікаво. Артисти «переплітаються» в тому дійстві – на сцені мовби одна трупа.
У програмі «Києва Травневого-2007» – ще три вистави. Валкський міський театр (Латвія) виставу «Медея. Матеріал» Хайнера Міллера покаже 14 травня в приміщенні майстерні театрального мистецтва «Сузір’я». Там же 18 травня зможемо  подивитися виставу «Paradiеsli» театру «Джоана» (Швейцарія, Цюрих).
А на завершення фестивалю, 26 травня, в приміщенні Театру оперети виступить Традиційний музичний ансамбль кроссовер «Лім» («Ліс») – Корея, Сеул.