Володарі маршрутів

Тисячі киян-пасажирів маршрутних таксі ризикують вранці не дістатися робочого місця через необачність водіїв

Водій маршрутного таксі виїхав на зустрічну смугу і погнав машину з кількома десятками пасажирів попри істеричні сигнали авто, що намагались уникнути лобового зіткнення. Це був маршрут №38-д з Теремків до центру міста, пасажиром якого виявився кореспондент «Вечірки».
Аварії не сталося. Цього разу. За офіційною статистикою, яку київське ДАІ називає «заспокійливою», 5% ДТП трапляються із маршрутними таксі. Проте якщо порахувати, що у Києві щодня фіксується близько 200 ДТП на добу, то ці 5%  виглядають загрозливо.
«ДТП за участю пасажирського транспорту складають не більше 5% від загальної кількості: з них 1/3 відбувається з вини водіїв маршруток, а 2/3 – з вини інших учасників дорожнього руху. Це заспокоює. Утім мало не кожного дня такі ДТП трапляються», – говорить начальник відділу автомобільно-технічної інспекції департаменту ДАІ  Василь Рублюк. – Нам відома ситуація зі зміною маршрутів, але боротися з цим дуже важко. Раніше існувала чітка система аналізу і планування руху на дорогах міста, але зараз аналогічного механізму не існує. Потрібен відповідний документ, який передбачав би  відповідальність за  зміни у напрямку руху. Але його немає».
«Вечірці» погодилася дати свій  коментар інженер автопарку №1,  яка  обслуговує маршрут «38-д». Проте жінка свого імені не назвала, каже, що за це може «влетіти» на роботі. «Мені відомо, що водії під час ранкових годин пік можуть об’їжджати затори. Так не має бути, але зрозуміти можна як водіїв, так і пасажирів. Першим треба скласти за день план, другим – потрапити вчасно на роботу. Дуже часто люди самі пропонують такий варіант. Але офіційно подібні дії караються. До того ж умови роботи важкі, зарплатні маленькі – от водії і виживають, як можуть»,  – розповіла вона.
Безпека пасажирів залежить ще й від професійності водія. А виходячи з даних відділу кадрів, для того щоб влаштуватися водієм маршрутки, достатньо мати стаж роботи лише 1 рік (наприклад, у Гельсінкі, водій таксі повинен мати щонайменше 9 років стажу, а за статистикою Національної ради безпеки США протягом першого року  керування авто  кожний п’ятий водій потрапляє в аварію). В Україні ж таку статистику не оприлюднюють.
На мізерну платню досвідчені водії теж не погоджуються. Тому працювати за 150 доларів на місяць приходять іногородні, котрі не мають досвіду роботи у великому місті.
«Зараз до державних підприємств на роботу беруть майже всіх, – ділиться з «Вечіркою» водій іншого маршруту, –  там не вистачає кадрів, то і бачимо на дорогах те, що бачимо. Правила порушують, досвіду не мають, тому і трапляється так багато аварій. Я працюю на себе і ніколи не візьму людину, яка невідомо звідки приїхала і не має стажу роботи».
Питанням якості обслуговування пасажирів займається міське управління із захисту прав споживачів, телефон «гарячої лінії» є у кожній маршрутці, але чи є це гарантією безпеки пасажира – невідомо. Учора «Вечірка» подзвонила за десятьма телефонами служб захисту споживачів.  Проте  жоден із них не відповів.