Ну ЧЄ, Україна?

Чи вдасться Україні скористатися унікальною нагодою – перетворити чемпіонат Європи з футболу на прибуткову справу?

Єврошок
Перемога за честь провести Чемпіонат Європи 2012 року виявилася несподіваною для київського бізнесу.
Як з’ясувалося під час опитування представників найбільших готелів та мереж ресторанів столиці, проведеного «Вечіркою», підрахунок майбутніх витрат на ЧЄ-2012 і прибутків від нього для них, поки що, надто віддалена перспектива. Тож конкретних планів вони поки не мають. «Наш готель брав участь  у тендерній заявці на розміщення гостей, які приїдуть на чемпіонат, – говорить заступник директора готелю «Дніпро» Світлана Гошка. – Тож наші пропозиції, мабуть, влаштували керівництво. Але у нашого готелю немає певних планів щодо збільшення кількості номерів чи розбудови. Працюємо за тими планами, що  були узгоджені раніше, – проводимо планову реконструкцію. І все. Якщо будуть якісь рекомендації з покращення умов з боку міської влади, візьмемо їх до уваги».
Поки що не можуть нічого сказати щодо покращення інфраструктури міжміського сполучення і в «Укрзалізниці». В управлінні готельного господарства КМДА відповіли, що  прокоментують ситуацію лише після офіційного письмового запиту.
«Вечірка» вирішила провести власний розрахунок, скільки коштуватиме організація ЧЄ і скільки на ньому можна заробити.

Мільярда буде мало
Португалія від Євро-2004 отримала 2,5 млрд. евро, а Німеччина отримала більше 3,5 млрд. євро доходів від проведення чемпіонату світу з футболу в 2006 р. При цьому доходи були отримані головним чином підприємствами  в секторі туризму, готельного, ресторанного господарства, транспорту і комунікацій, з продажу реклами тощо.
Утім, і вкласти у цей проект доведеться чимало. На даний момент Польща і Україна мають намір порівну розділити витрати на організацію чемпіонату – по 2 млрд. євро від кожної країни.
Проте цих грошей, скоріш за все, не вистачить. Наприклад, останній чемпіонат Європи 2004 року в Португалії не вклався до початкового бюджету і перевищив його майже удвічі. Графік робіт зривався, і УЄФА за рік до початку матчів навіть пригрозив перенести чемпіонат до Іспанії.
Україні ж буде важче за Португалію, хоча б тому, що вона в шість разів менша за територією, а туристична інфраструктура останньої розвинена набагато краще.
У Португалії лише будівництво і реконструкція стадіонів коштували ?950 млн. євро, а на вдосконалення транспортної і готельної інфраструктури знадобилося ?4 млрд. євро.
Україні ж доведеться робити капітальні інвестиції буквально в усе. Почнемо з головного стадіону, де проводитиметься фінал Кубка Європи – НСК «Олімпійський».
На даний момент підтверджено виділення приблизно $250 млн. – на реконструкцію НСК «Олімпійський» в Києві і стадіону «Україна» у Львові. Але навіть за найскромнішими підрахунками, тільки підготовка НСК потребує не менш ніж $400 млн. І справа не тільки в самому стадіоні. Стан під’їздів до НСК «Олімпійський» також не відповідає європейським стандартам і нормам безпеки. Будівництво торговельно-розважального комплексу, що розвернулося прямо навпроти входу в стадіон, різко зменшує евакуаційні можливості, але припинити його вже нереально. Тому найближчим часом гостро може постати питання створення додаткових проходів і під’їздів до стадіону і очищення території від прилеглих тимчасових архітектурних форм, і невпорядкованих автостоянок. Крім того, в районі НСК «Олімпійський» потрібно передбачити будівництво містких багаторівневих паркінгів.
Буде і будівництво нового сучасного стадіону «з нуля» – до речі, ще в лютому Київрада гарантувала УЄФА будівництво в Києві нового стадіону вартістю ?$ 200 млн.
«До 2012 року ми побудуємо ще один стадіон, який буде відповідати міжнародним вимогам  – робота в цьому напрямку вже ведеться. Будемо активно залучати інвестиції. Столиця готується до того, щоб прийняти уболівальників з усієї Європи на належному рівні», –  повідомив Київський міський голова Леонід Черновецький.

Наздогнати…
і ще раз наздогнати
При проведенні ЧЄ різко зросте роль транспортного сполучення Києва з країнами Європи, тому, по-перше, потрібні значні капіталовкладення для доведення аеропорту Жуляни до рівня міжнародного. По-друге, потрібно буде подумати про організацію швидкісного залізничного сполучення між Україною і Польщею, де також проводитиметься чемпіонат. Необхідно, щоб уболівальники мали можливість максимум за 7-8 годин дістатися з Києва до Варшави – а нині потяг між двома столицями перебуває у дорозі майже добу.
У жалюгідному стані автомагістралі, що зв’язують Київ з Польщею, а також з іншими великими містами України. У першу чергу, йдеться про варшавську автотрасу і автодорогу Київ–Львів – на їхню реконструкцію потрібно не менш ніж $1-1,5 млрд. 
За розрахунками спеціалістів, у Києві, щоб достойно провести матчі чемпіонату, повинно бути близько 6-7 п’ятизіркових і 15-20 чотиризіркових готелів не менш ніж на 100 тисяч місць.
У наших же сусідів проблеми з готелями і дорогами навряд чи будуть – міністр транспорту Польщі Їжаки Полачек заявив, що до 2012 року на розвиток автомобільних і залізничних доріг, розширення аеропортів, будівництво готелів буде вкладено $35 млрд. Причому кошти вже виділено.
Утім, поки що найвищі політики держави вирішують, хто з них, починаючи з травня, стане владою, а хто – опозицією. Що ж до спорту, то тут урядовці, здається, скористалися знаменитим девізом Скарлетт О’Хара – «Подумаю про це завтра».