Ярослав Мудрий: «Раніш закон, а потім – благодать!»

На сцені Національної опери України – масштабна опера Георгія Майбороди «Ярослав Мудрий»: сучасний погляд. Прем’єра  – у неділю, 25 березня

Український парламент вчиться мудрості у Ярослава
– Чи прийде  український політичний бомонд на прем’єру «Ярослава Мудрого»? – поцікавилася «Вечірка» в генерального директора Національного театру опери і балету Петра Чуприни.
– Так, очікуємо, – відповів. –  Запросили керівників держави,  парламентаріїв. Узагалі, Великий Князь київський, з яким  мали за честь поріднитися найвпливовіші королівські та імператорські родини – взірець українського державотворця.  Він пошлюбив  своїх  дітей   з багатьма королівськими  дворами  –  Польщі,  Німеччини,  Саксонії,  Франції, Скандинавії, Норвегії,  Швеції.  Де  б не з’являлися  дочки Ярослава, всюди несли із  собою  багатий  посаг,  міцні  моральні  засади  та високий рівень  культури. Згадайте хоча б шлюб Анни Ярославни з королем Франції Генріхом І. Вона ще за  життя  чоловіка  стала правителькою Франції.
Ті часи були найславетнішими в історії стародавнього Києва. Ярослав упроваджував усе найкраще, чого досяг Володимир:  розширював  кордони держави,    зміцнював економічні   та дипломатичні зв’язки     із західноєвропейськими  володарями. Це – за  підручниками. Думаю, що в реальному житті хоча б уявно доторкнутися до золотого скарбу  мудрості  великого князя –  добра справа.

Новий погляд на старий світ
Це вже  друга постановка «Ярослава Мудрого» в столичній опері. Згадаймо: майже одночасно у 1980-х роках з’явилося дві версії цієї постановки. Одна – композитора Юлія Мейтуса на сцені Донецького оперного театру.  Друга – Георгія Майбороди, але вже у столиці. Чудовий запис тієї постановки зберігся, як і всі матеріали, що осіли в Державному  музеї театрального мистецтва.  І ось знову Національну оперу України привабила версія саме Георгія Майбороди.
– Прем’єра, на яку очікуємо, – не тільки свіжий подих, – запевняють постановники. Бо ж і диригент Микола Дядюра, і хормейстер Лев Венедиктов, і художники-брати Тадей та Йосип Риндзяки на чолі з режисером Анатолієм Солов’яненком-молодшим сприймають життя не таким,  як тридцять років тому. Це люди нового часу.
– Опера «Ярослав Мудрий» – одна із найпривабливіших і найбільших подій цього року в житті музичних театрів України,  – наголошує режисер-постановник Анатолій Солов’яненко-молодший. – Узагалі будь-яка постановка для кожної з небагатьох національних опер України  –  вже подія. Проте «Ярослав Мудрий» – одна із найскладніших і наймасштабніших опер. Поміж українських її можна порівняти хіба що з оперою «Богдан Хмельницький» К.Данькевича, поміж світової класики – вона поруч із «Хованщиною», «Борисом Годуновим» М.Мусоргського. Це – чудово, що сучасні театрали захоплюються поверненням постановок з національного репертуару. Уже за останні роки в Національній опері з блискавичним успіхом пройшли і «Мойсей» Скорика, і «Лісова пісня» Скорульського, і оновлена «Наталка Полтавка» Лисенка.

Ціна сучасної опери – 80 тис. доларів
«Ярослав Мудрий» для киян  – твір знаковий, бо, передусім,  зібрав кращих з найкращих виконавців. Партію Ярослава Мудрого підготували три провідні солісти-баси – Сергій Магера, Богдан Тарас, Тарас Штонда.   
Партію Інгігерди, дружини Великого Князя, крім народних артисток Світлани Добронравової та Лідії Забілястої виконує молода, але дуже перспективна Тетяна Ганіна. У ролі Сильвестра,  вченого-ченця, виступає  Сергій Ковнір.
На постановку «Ярослава Мудрого» витратили 400 тисяч гривень. Це, звичайно, замалі гроші для такого великого проекту, але постановники сподіваються, що опера зацікавить глядача багатьма драматичними колізіями і мелодійністю, що сягає аж романсовості.
– Український оперний репертуар є  – цікавий, конкурентний по-справжньому. І він повинен жити в наших театрах. «Ярослав Мудрий» – тому  приклад, – насамкінець наголосив  Солов’яненко-молодший.