На сцені Національної опери України – масштабна опера Георгія Майбороди «Ярослав Мудрий»: сучасний погляд. Прем’єра – у неділю, 25 березня
Український парламент вчиться мудрості у Ярослава
– Чи прийде український політичний бомонд на прем’єру «Ярослава Мудрого»? – поцікавилася «Вечірка» в генерального директора Національного театру опери і балету Петра Чуприни.
– Так, очікуємо, – відповів. – Запросили керівників держави, парламентаріїв. Узагалі, Великий Князь київський, з яким мали за честь поріднитися найвпливовіші королівські та імператорські родини – взірець українського державотворця. Він пошлюбив своїх дітей з багатьма королівськими дворами – Польщі, Німеччини, Саксонії, Франції, Скандинавії, Норвегії, Швеції. Де б не з’являлися дочки Ярослава, всюди несли із собою багатий посаг, міцні моральні засади та високий рівень культури. Згадайте хоча б шлюб Анни Ярославни з королем Франції Генріхом І. Вона ще за життя чоловіка стала правителькою Франції.
Ті часи були найславетнішими в історії стародавнього Києва. Ярослав упроваджував усе найкраще, чого досяг Володимир: розширював кордони держави, зміцнював економічні та дипломатичні зв’язки із західноєвропейськими володарями. Це – за підручниками. Думаю, що в реальному житті хоча б уявно доторкнутися до золотого скарбу мудрості великого князя – добра справа.
Новий погляд на старий світ
Це вже друга постановка «Ярослава Мудрого» в столичній опері. Згадаймо: майже одночасно у 1980-х роках з’явилося дві версії цієї постановки. Одна – композитора Юлія Мейтуса на сцені Донецького оперного театру. Друга – Георгія Майбороди, але вже у столиці. Чудовий запис тієї постановки зберігся, як і всі матеріали, що осіли в Державному музеї театрального мистецтва. І ось знову Національну оперу України привабила версія саме Георгія Майбороди.
– Прем’єра, на яку очікуємо, – не тільки свіжий подих, – запевняють постановники. Бо ж і диригент Микола Дядюра, і хормейстер Лев Венедиктов, і художники-брати Тадей та Йосип Риндзяки на чолі з режисером Анатолієм Солов’яненком-молодшим сприймають життя не таким, як тридцять років тому. Це люди нового часу.
– Опера «Ярослав Мудрий» – одна із найпривабливіших і найбільших подій цього року в житті музичних театрів України, – наголошує режисер-постановник Анатолій Солов’яненко-молодший. – Узагалі будь-яка постановка для кожної з небагатьох національних опер України – вже подія. Проте «Ярослав Мудрий» – одна із найскладніших і наймасштабніших опер. Поміж українських її можна порівняти хіба що з оперою «Богдан Хмельницький» К.Данькевича, поміж світової класики – вона поруч із «Хованщиною», «Борисом Годуновим» М.Мусоргського. Це – чудово, що сучасні театрали захоплюються поверненням постановок з національного репертуару. Уже за останні роки в Національній опері з блискавичним успіхом пройшли і «Мойсей» Скорика, і «Лісова пісня» Скорульського, і оновлена «Наталка Полтавка» Лисенка.
Ціна сучасної опери – 80 тис. доларів
«Ярослав Мудрий» для киян – твір знаковий, бо, передусім, зібрав кращих з найкращих виконавців. Партію Ярослава Мудрого підготували три провідні солісти-баси – Сергій Магера, Богдан Тарас, Тарас Штонда.
Партію Інгігерди, дружини Великого Князя, крім народних артисток Світлани Добронравової та Лідії Забілястої виконує молода, але дуже перспективна Тетяна Ганіна. У ролі Сильвестра, вченого-ченця, виступає Сергій Ковнір.
На постановку «Ярослава Мудрого» витратили 400 тисяч гривень. Це, звичайно, замалі гроші для такого великого проекту, але постановники сподіваються, що опера зацікавить глядача багатьма драматичними колізіями і мелодійністю, що сягає аж романсовості.
– Український оперний репертуар є – цікавий, конкурентний по-справжньому. І він повинен жити в наших театрах. «Ярослав Мудрий» – тому приклад, – насамкінець наголосив Солов’яненко-молодший.