Ціна зухвалого напису

Мабуть, приклад Берлінської стіни надихнув багатьох любителів графіті виплескувати свої емоції через написи на стінах.
У столиці це явище набуло такої масовості, що навіть з’явилося розпорядження державної адміністрації, яке зобов’язує місцеву владу негайно знищувати ненормативні “дадзибао”.
Ми зробили рейд містом, аби переконатися, що це розпорядження виконується. І справді, непарламентської лексики або образливих висловів на адресу публічних осіб вже не побачили – таких написів було досить багато на підступах до мерії. Де-не-де крізь недбало зафарбовані плями проступають великі написи на кшталт “Усьо буде Донбас”. Але здебільшого вони намальовані не на житлових будинках, а на парканах закладів чи підприємств, наприклад, на вулиці Мельникова неподалік станції метро “Берестейська”. Деякі графіті й досі не замальовано. Така картина, наприклад, красується на стіні хрущовки на Інтернаціональній площі (на фото). А от у приватному секторі жодного напису ми не побачили.
Нас зацікавив і матеріальний бік цієї справи. Тож звернулися до безпосередніх виконавців розпорядження столичної адміністрації.
– Ми й раніше замазували написи на стінах будинків і парканах, – розповів заступник начальника жек-1019 Юрій Солоп. – А тепер ось і розпорядження держадміністрації вийшло з цього приводу, тож роботу посилили. Усі помітні написи зафарбовуємо. Територія в нас велика – 100 будинків, 7 дільниць. Майстер кожної з них обстежив свою і склав списки з конкретними адресами. Ми навіть здивувалися, яким великим виявився той список.
Від звичайної роботи звільнили двох мулярів, двох малярів, різнороба, забезпечили їх фарбами, пензлями, палицями, аби вони могли дістатися високо розташованих написів. Списки було складено із вказівкою кольору стін, тож довелося запасатися певною фарбою. Придбали п’ять трикілограмових банок.
– За скільки днів упоралися?
– За два дні. Можна було б і на місяць розтягнути, якби працювала одна людина. А так вони працювали бригадою.
– Скільки коштує фарба і яка зарплатня кожного члена бригади?
– Банка фарби – до 25 гривень. Ставки всіх названих працівників однакові – 900 гривень.
– Чи не довелося цілком фасади перефарбовувати?
– Ні, зазвичай це одиничні написи. Хоча будинок на вулиці Блюхера, 1/15 чимось приваблює писак. Там перед поворотом усі машини пригальмовують, і ці написи водії бачать. Як на мене, “художники” спеціально вибирають такі місця, щоб їхні творіння побачило найбільше людей. Ми вже кілька років регулярно замальовуємо написи на цьому будинку.
– Чи є якісь методи боротьби з цим явищем?
– Я дуже часто обходжу територію свого жеку, але жодного разу не бачив, щоб хтось наносив написи, розпилюючи фарбу з балончика. Хоча  тенденцію появи графіті можна вирахувати – вони з’являються після помітних футбольних матчів, коли молодики поводяться досить розкуто. Вони виплескують свої емоції не лише на стадіоні, а й дорогою до нього і особливо після футболу, якщо улюблена команда не виграла. А ще, наприклад, після молодіжних дискотек, які влаштовують на “Експоплазі”. Іноді таке враження, що на Нивки вся київська молодь приїздить. Спеціально ми нікого не ловили. Звичайно, якби зловили, склали б адміністративний протокол і через адмінкомісію порушника оштрафували б.
– Ви не думали над тим, щоб художньо виконане графіті залишити як настінний живопис? Або непристойне слово перетворити на пристойне, дописавши до нього нові літери?
– По-перше, ще жодної гарної настінної картини я не бачив. А щодо ненормативних слів, то їх не дуже багато. Здебільшого звичне “Тут був Петро”, “Я люблю тебе, Оленко”. Або ж символіка “Динамо”.
Нескладний підрахунок довів: лише по одному жеку витрати на ліквідацію написів становлять 425 гривень. Це бюджетні кошти, тобто гроші з нашої кишені. Приблизно таку саму суму, як нам повідомили, було витрачено ще у трьох житлово-експлуатаційних конторах, тож можна прийняти її за середню. Якщо ж врахувати, що в Києві понад 200 жеків, то боротьба із брутальними графіті коштувала лише їм не менш як 85 тисяч гривень. А до них додайте ще й житлові кооперативи, підприємства, різноманітні заклади – і помножте на кількість таких прибирань щороку.