Діалоги інструментів і людей

Гора з горою не сходиться, а… Це про людей. «Музичні ж інструменти-королі, фортеп’яно й орган, зустрічаються дуже рідко, бо важко знайти органний зал, де є рояль, і навпаки. Непросто їм звучати разом, протилежні за природою, несумісні. Та з цього контрасту й народжується несподівана дивовижна мить їхнього співзвуччя».

Це слова видатної жінки, легенди органного мистецтва, солістки Домського собору Євгенії Лісіциної, які я записала нещодавно, перед її виступом у Колонній залі Національної філармонії України імені М.В.Лисенка, в XI Концерті «Діалог культур. Подвійний концерт» «Елітних вечорів» Євгенії Басалаєвої – визначної української піаністки, народної артистки України, лауреатки міжнародних конкурсів…

У репертуарі Євгенії Лісіциної – усі твори органного мистецтва. Та їй цього видалось замало. І вона переклала для свого інструмента «Пори року» А.Вівальді – 4 концерти для скрипки, струнних і органа. Її органне виконання цього твору знаменитого італійського композитора увійшло до Десятка найкращих дисків планети. «Може, зіграємо разом?», – запропонувала Євгенії Басалаєвій, коли та його послухала. Так з’явився єдиний в Європі унікальний дует орган-фортеп’яно. Виконавиці латвійської і української культур Євгенія Лісіцина і Євгенія Басалаєва нещодавно продемонстрували в Києві, як невимовно гарно поєдналися у шедеврі Вівальді їхні несумісні інструменти, довівши, що меж для відкриттів у творчості не існує. Того вечора у Колонній залі вперше прозвучав у виконанні цього дуету ноктюрн українського композитора Віталія Годзяцького «Омріяні зорі Прибалтики». 
Обдаровувати чимось новим, несподіваним – то вже традиція всіх одинадцяти концертів «Елітних вечорів камерної музики» Євгенії Басалаєвої. Приміром, третій повернув вітчизняному слухачеві із забуття видатного українського композитора, диригента Федора Якименка – рідного брата Я.Степового, вчителя великого європейського композитора І.Стравінського. У другому концерті Євгенія Басалаєва вперше майстерно використала спецефекти світломузики, які на XI концерті дуже органічно впліталися в канву «Пір року» Вівальді, підсилені ще й спроектованим на сцену відеорядом танцюючих пальців Євгенії Басалаєвої та Євгенії Лісіциної – по клавішах фортеп’яно й органа.
XI концертом своїх «Елітних вечорів» Євгенія Басалаєва започаткувала «Міжнародний фестиваль мистецтв «Діалоги культур».
«Ідея «Елітних вечорів», – наголосила Євгенія Басалаєва, – показати українську музику в контексті європейських шедеврів».