Не їдь на зелене!

Зелені моріжки обабіч транспортних магістралей можуть остаточно зникнути, попри всі зусилля спеціальних комунальних служб. Серед причин такої тенденції – «перенаселення» столиці автомобілями, брак місць для паркування і, мабуть, банальне бажання київських автолюбителів зекономити на послугах паркувальних служб. Утім, уже типове, особливо для центральних та спальних районів, паркування у зелених зонах має ще одну причину.

– Навіть зафіксувавши візуально таке порушення, нам інколи доводиться по кілька днів відстежувати порушника, аби скласти протокол, – каже начальник відділу контролю території №2 Головного управління контролю за благоустроєм та зовнішнім дизайном Сергій Березенко. –  Часто доводиться звертатися по допомогу до співробітників ДАІ. Однак вони можуть допомогти лише у тому разі, якщо автовласник систематично порушує правила благоустрою на одному й тому ж місці.

Суть проблеми в тому, що посвідчення інспектора відділу контролю не дає законних підстав вимагати у водія-порушника документи на автомобіль. Це згідно з чинним законодавством – справа доброї волі. Хочеш, аби тебе оштрафували, – дай документи. Звіс-но, таких добровольців немає,  хоча порушення й очевидне. А без документів власника авто не визначиш. Тож і доводиться інспекторам набувати мисливської кмітливості, аби спіймати порушників на гарячому, тобто на зеленому. Інколи результат дає кількагодинне тупцювання біля автомобіля, в очікуванні власника авто. Утім, і на цьому таке полювання може не завершитися. Дізнавшись у чому річ, водій раптом стає пасажиром, якому господар дав ключі й попросив дочекатися в автомобілі. Полювання за таким «перевертнем» вже потребує неабиякої наполегливості. Статистики таких психологічних протистоянь у Головному управлінні контролю за благоустроєм та зовнішнім дизайном не ведуть, але стверджують, що їх результат найчастіше залежить від досвіду та терплячості саме інспектора.

Перевірити на практиці уміння інспекторів-«мисливців» нам не вдалося. Біля червоного корпусу Національного університету імені Шевченка вони працювали у парі з нарядом ДАІ. Тож така обставина значно спрощувала завдання – необхідно було лише відслідкувати порушника. А далі справа техніки – співробітник державтоінспекції, який поки що має право вимагати у водіїв документи, передає їх інспектору відділу контролю, а той складає протокол про порушення.  Власне, результат не забарився. За кілька хвилин даішники вже тримали в руках документи «поціновувача» навколишнього середовища, який, в’їхавши двома колесами на зелений моріжок, зупинився на узбіччі вулиці Володимирської. Ошелешений увагою юнак, дізнавшись про розмір покарання, полегшено зітхнув і навіть усміхнувся. Студент п’ятого курсу юридичного факультету університету запевнив, що насправді завжди намагається уникати паркування на газонах. Однак змушений був зачепити зелену зону через брак місця на парковці. Місця справді не вистачає – автомобілі навпроти головного корпусу університету припарковані у два ряди. Серед власників цих авто з десяток  могли б претендувати на покарання за порушення правил благоустрою. Однак до закінчення занять в університеті було ще надто довго…

– Адміністративне покарання, враховуючи завдану зеленій зоні шкоду, не надто серйозне, – веде далі Сергій Березенко. – Для фізичних осіб – 51 гривня, для юридичних – 119 гривень. Щоправда, найближчим часом мають намір його збільшити. У країнах Західної Європи, приміром, штраф за таке порушення сягає 300 євро. До штрафу планується додавати ще й витрати на відновлення пошкодженої порушником зеленої зони. Тож сподіваємося, що охочих покататися по газонах стане значно менше.

Попри такі умови роботи, 23 працівники Головного управління контролю за благоустроєм та зовнішнім дизайном затримують понад 200 порушників. Тішить київська статистика – 95 відсотків порушників штраф сплачують. Значно гірше з покаранням іногородніх любителів паркування на газонах. У регіонах зникає безслідно близько 15 відсотків складених протоколів.