І шкідливо, й нечесно

Олена Зварич, заступник головного редактора газети «Україна молода»

Це аксіоматично, на жаль: більшість регіональних ЗМІ у нашій державі критично залежні від місцевої влади. Щодо муніципальних медіа – то вони є віддзеркаленням бажань «феодальних князьків» і навряд чи претендують інформувати про щось інше. Тобто сама система місцевих ЗМІ зведена на такій хисткій, як для суспільного функціонування, субстанції, як віра в порядність. Ні на чому більше.

Отже, якщо голова обласної чи міської ради є «людиною євростандарту», або пафосно кажучи – достоту моральною, то муніципальна газета чи телеканал ще мають можливість реалізувати свій професійний обов’язок на передачу правдивої, різнобічної інформації.

Якщо на чолі міста, району, області стоїть чиновник, який найперше переймається своїми особистими амбіціями, бізнес-інтересами й політичною батрахоміомахією, а його службове оточення складається з угодовців, то журналісти муніципальної газети стають лишень копірайтерами «потрібних» статей. Усі знають, що в Україні саме таких чиновників (а відповідно, і саме таких муніципальних ЗМІ) – м’яко кажучи, переважна більшість. Саме тому місцеві медіа є найзручнішим майданчиком для розвитку, як мінімум, містечкового автократизму. Якою була їхня роль і в президентській виборчій кампанії 2004 року – добре відомо. І саме тому після Помаранчевої революції у журналістських та політичних середовищах посилився рух щодо роздержавлення ЗМІ.

Те, що ми бачимо на телеканалі «Київ», у газетах «Хрещатик» і почасти у «Вечірньому Києві», і суспільно шкідливо, і нечесно: солодкі, винятково позитивні матеріали, наче в епоху брежнєвщини, позбавлені конструктивної критики, та годі говорити – нормативної для журналістики подачі теми з двох точок зору. Знайти конструктивний вихід з такої ситуації надзвичайно складно, мабуть, навіть фахівцям. Гадаю, він може лежати в площині акціонування муніципальних ЗМІ. Але очевидно, що нинішнім «батькам міста» така пропозиція не буде до душі, позаяк вони втрачають важелі безпосереднього впливу на контент «своїх» газет.