Orangelove: еротика з сюжетом

Відбулася довгоочікувана прем’єра української повнометражної картини «Orangelove». Показ стрічки відбувся і в рамках «Кіноринку «Молодість», і у рамках конкурсної програми фестивалю. Дебютна стрічка Алана Бадоєва викликала неоднозначні відгуки глядачів і кінокритиків.

У київському трамваї знайомляться двоє: Катерина, яка грає на віолончелі у консерваторії, і фотограф-екстремал із Москви Роман. Закохавшись із першого погляду, незабаром вони вирішують жити разом. Зав’язкою сюжету, за великим рахунком, є банальне квартирне питання. Катерина і Роман погоджуються на пропозицію підстаркуватого гомосексуаліста: чотири  тижні вони мають прожити у його квартирі у центрі міста, без телефону і телевізора. Назовні виходити не можна. Якщо пара дотримається умов, то отримає від дідуся, який скоро має померти від СНІДу, квартиру і спадок: двісті тисяч євро. Насолоджуються щастям Катерина і Роман недовго: поки поштою приходять медичні аналізи, які вони обоє здали до знайомства.

Виявляється,  Катерина хвора на СНІД. Роман нехтує умовами договору і виходить із квартири. Прямує до її власника, і тут сюжет переходить у крайню ступінь маразму: від нього Роман свідомо заражається СНІДом. Цим доводить Катерині, як сильно її любить. Але тим часом у квартирі новий лист: виявляється, Катя СНІДом не хвора, то була помилка. Після недовгих роздумів дівчина йде від Романа…

Як бачимо, сюжет «Orangelove» легко переказується кількома реченнями. Власне, він у картині взагалі зайвий. Естетичну основу фільму складають кадри – вони у дебютанта Алана Бадоєва фотографічно довершені. Його досвід кліпмейкера позначився і на монтажі – вкрай динамічному, інтроверсійному. Безумовним плюсом стрічки є неймовірно захоплива гра акторів: Олексія Чадова і Ольги Макєєвої. Якщо від досвіченого Чадова варто сподіватися професіоналізму, то гра дебютантки Ольги Макєєвої приголомшує. Фільм сповнений інтимних моментів за участю двох героїв «Orangelove» – знято  їх не за шаблонами, відчувається авторський почерк. При цьому еротика у Бадоєва витончена і надзвичайно красива. Саме на інтимних рухах і словах, емоціях героїв значною мірою тримається фільм. У фільмі не показано обличчя жодної іншої людини – епізодичні персонажі перебувають у затінку. Катерина розмовляє українською мовою, Роман – російською.  Сприймається це цілком органічно. Бо, до речі, інші українські конкурсні картини «Молодості», де герої розмовляють літературною українською мовою, відверто дивують своєю «несправжністю».

Незважаючи на певний мінімалізм стрічки, в «Orangelove» багато Києва. Впізнавані Хрещатик, Поділ, Республіканський стадіон. А от Помаранчевої революції, кон’юнктурним висвітленням якої дорікали авторам картини журналісти, в «Orangelove» і справді немає. Лише зі своєї квартири-в’язниці герої чують скандування «Кучму геть! Ющенко! Разом нас багато, нас не подолати!». Роман хоче вийти на  вулицю і фотографувати революцію, але ж тоді порушить умови договору.  Через це закохані сваряться вперше.