Чи запрацює механізм знешкодження бруду?

Майже 1130 тонн небезбечного мулу зберігається на 260 підприємствах столиці, які в структурі своєї господарської діяльності мають комплекси для миття автомобілів. Бруд, який змито з автівок, належить до третього класу небезпеки, а це забороняє його утилізацію на полігонах твердих побутових та будівельних відходів. Така ситуація породжує потребу знешкодження накопиченого мулу. Столичні чиновники пропонують розробити та впровадити економічний механізм стимулювання підприємств, установ та організацій міста, аби ті своєчасно передавали  екологічно небезпечні відходи на переробку.

– Проблему утилізації мулу в Києві можна розв’язати упродовж року, – запевняє начальник управління охорони навколишнього природного середовища КМДА Володимир Трокоз. – Технологічні передумови для цього є. Український дослідницький центр екології нафти і газу за кошти міського природоохоронного фонду 2003 року створив та ввів у експлуатацію мобільну установку для знешкодження мулу очисних споруд автомийок потужністю 1,5 тонни на добу (375 тонн на рік). Вартість знешкодженння однієї тонни  мулу, залежно від концентрації вмісту нафтопродуктів, коливається від 700 до 2500 гривень. За 8 місяців поточного року на установці перероблено 70 тонн мулу. В Україні ще три підприємства спеціалізуються на наданні подібних послуг. Їхня загальна потужність близько 16,5 тисячі тонн на рік. Тож за умов достатньої фінансової спроможності підприємств, що накопичують небезпечний мул, проблему можна швидко розв’язати.

Щорічно здають на утилізацію накопичений мул автозаправні комплекси, приватні автомийки та економічно стабільні підприємства. Потенційними постачальниками небезпечних відходів у Києві можуть стати підприємства державної та комунальної форм власності, де значна кількість подібної «сировини» зберігається вже тривалий час. Серед таких казенне підприємство «Київський ремонтно-механічний завод», що має 210 тонн накопиченого мулу, автобусні парки – №7 (60 тонн) та №5 (24 тонни), КП «Київпастранс», Куренівське тролейбусне депо (40 тонн), державне АТП експедиційних та спеціальних автомобілів НАН України (30 тонн). Технічний департамент ВАТ АК «Київводоканал» зберігає на своїй території понад 73 тонни мулу та не має намірів щодо здачі його на переробку.

Накопичення великих об’ємів екологічно небезпечних речовин стало наслідком чинного Закону України «Про відходи», в якому визначено право самого підприємства вирішувати утилізувати мул чи зберігати його на своїй території, відраховуючи до бюджету 4 гривні за кожну тонну накопиченого мулу. Отже, й нині чинний економічний механізм не сприяє своєчасній щорічній передачі підприємствами мулу очисних споруд на переробку. Навряд чи можна достроково спрогнозувати, як буде розвиватися ця сиутація надалі.