Ворони і сойки – пернаті генії

Багато хто з нас не раз був свідком ніби усвідомлених дій пернатих. Особливо часто авторові цих рядків доводилося спостерігати розумну поведінку ворон.

Ось і днями, чекаючи маршрутку, стала свідком того, як галка кинула на асфальт з височини горіх, а коли той не розбився, підклала його під колесо автомобіля. Щойно машина від’їхала, перната розумниця заходилася збирати поживу, поглядаючи вусібіч, аби й собі не потрапити під колеса. Зібрала те, що роздавилося, а з цілою половинкою горіха у дзьобі відлетіла у безпечніше місце, і вже там закінчила свій сніданок.

А от канадійські вчені, які винайшли метод, що дозволяє виміряти коефіцієнт інтелекту птахів уже науково довели, що ворони і сойки й справді – генії світу пернатих. Шкала інтелекту ґрунтується на тому, наскільки різноманітні дії птахів у їхньому прагненні здобути їжу. Дослідники проаналізували дві тисячі розповідей про нестандартні способи, за допомогою яких птахи здобували їжу в умовах дикої природи, переважно це були публікації в журналах з орнітології за останні 75 років. Список найвинахідливіших очолили ворони, сойки та інші представники родини воронових. За ними йдуть соколині, яструби, чаплі та дятли.

Під час війни за свободу в Родезії (тепер Зімбабве) один орнітолог спостерігав за грифами, які сиділи на огорожі з колючого дроту і чекали появи на мінному полі газелей та інших травоїдних тварин – унаслідок вони одержували добре подрібнену їжу. Інший фахівець бачив поморників у Антарктиці, які, приєднавшись до молодих тюленів, годувалися молоком їхньої матері.

Дивує лише те, що папуги, попри свій відносно великий мозок, посіли не найвищі місця у цій ієрархії.

Багато пернатих із високим рівнем інтелекту, на жаль, не популярні серед людей. Бо ми симпатизуємо переважно співочим птахам, які не вирізняються новаторськими ідеями у питаннях добування їжі. Проте канадійські вчені стверджують, що у своїй роботі вони не оцінювали кмітливості пернатих. Зробити це дуже важко, оскільки не завжди зрозуміло: навчився птах, спостерігаючи за іншими, а чи осягнув науку добування їжі сам.