Український почерк «Весілля Фігаро»

Сьогодні в Національній опері України – прем’єра балету В.-А.Моцарта «Весілля Фігаро». Оригінальність вистави в тому, що співтворцями з геніальним австрійським композитором XVIII століття виступають уславлені сучасні українські митці – диригент-постановник Олексій Баклан і хореограф-постановник Віктор Яременко, які створили балетну версію «Весілля Фігаро».

Знаємо написану В.-А.Моцартом оперу-комедію «Весілля Фігаро» за мотивами П.Бомарше. Дивовижні перлини залишив композитор у всіх жанрах музики XVIII cтоліття. Не оминув і улюблене танцювальне мистецтво – створив близько двохсот танцювальних дивертисментів, написав менуети, гавоти.

Танцювальні образи, неповторні мелодії та ритми В.-А.Моцарта надихають нові покоління музикантів та балетмейстерів на сміливу творчу роботу й нові художні відкриття.

У ювілейний Моцартівський рік до спадщини композитора звернулися  знаний  у всьому світі  танцівник – художній керівник балету Національної опери України і водночас балетмейстер, народний артист Віктор Яременко і знаний диригент, заслужений діяч мистецтв Олексій Баклан.

– Амбітний проект нового повнометражного балету – дивовижне явище в музичній, театральній культурі. Бо ж це – зовсім нова вистава, в якій – і традиції балету, й сучасна естетика, – зауважує генеральний директор театру Петро Чуприна.

Балет зберігає первинну назву Моцартівської опери – «Весілля Фігаро».  Але з оперного сюжету виокремили тільки центральну драматургічну лінію – кохання Фігаро і Сюзанни та подолання ними перешкод до шлюбу. За основу взяли твір Бомарше, сім персонажів. Музику з опери Олексій Баклан не залучав, узяв тільки  увертюру – як знаковий символ цієї вистави. Решту  номерів підібрав із ранніх симфоній В.-А. Моцарта. Це – базовий матеріал, з якого Олексій Баклан складав музичну версію балету. Нову виставу збагатили комічними ситуаціями. Їх яскраво «вималював» Віктор Яременко через пластику і танець, через мову хореографії. Що не сцена – це нове, оригінальне бачення митця. Приміром, сцену сну Марцеліни Віктор Яременко втілює в появі 24 танцівників – 12 дівчат (всі вони вдягнені в костюми Марцелін) і 12 юнаків, які – в костюмах Фігаро. Події розгортаються протягом одного «безумного» дня. І день той багатий на події. У виставі – багато музики швидкої, ритмічної.  Захоплює слухачів і висока техніка, майстерність оркестру.

Як хореограф Віктор Яременко вперше взявся за таку складну форму, як  комічний балет. І – як уже оцінили фахівці під час репетицій – дуже вдало.

Репертуар першої сцени України – Національної опери імені Т.Шевченка – збагатився новим сучасним балетом на класичну музику, яка вже понад два століття чарує-захоплює людей.

Провідні партії підготували аж чотири пари танцівників. Сюзанна – народна артистка України Олена Філіп’єва, заслужена артистка Тетяна Голякова, також – Наталія Лазебникова, Наталія Мацак. Фігаро – Андрій Гура, Віктор Іщук,  Іван Козлов, Сергій Сидорський.

Уже в березні артисти їдуть на гастролі до Швейцарії, де  покажуть Моцартівський балет із українським почерком. Це буде  прем’єра для всієї Європи, бо ж на Заході серед шанувальників мистецтва прийнято на нові  постановки з’їжджатися з багатьох країн.