Комп’ютерна зрада Дюбюффе

– Це перша франко-українська виставка, – з радістю заявив радник з питань культури та співробітництва посольства Франції в Україні Патрік Донабедьян. – Тобто це прем’єра франко-українського художнього співробітництва.

А створили цю прем’єру дві художниці – італійка по крові та француженка за місцем проживання Ніколетта Монталбетті й українка Олена Голуб, які представили у Французькому культурному центрі виставку фотоінсталяції «У просторі Дюбюффе».

Зустрілися художниці випадково 2000 року на Міжнародному арт-фестивалі в Магдебурзі. Українка і француженка знайшли спільні риси у творчості, використанні техніки комп’ютерної обробки цифрових фотознімків, в оригінальному погляді на життя у великому місті. Чимало точок дотику надихнули художниць на ідею організувати спільну виставку – простір для мистецьких пошуків, присвячений Жану Дюбюффе.

І хоча Дюбюффе вже немає на світі 20 років, однак багато хто пам’ятає про цього винахідливого художника. Він значно розширив коло мистецтва, майстерно увівши у виставковий простір невимушеність ліній, що нагадували малюнки дітей та божевільних, аморфність піску й асфальту, стихійну красу природних матеріалів.

Щоправда, художниці зрадили «грубу матерію», захопившись комп’ютерними технологіями. Як зазначила Олена Голуб: «Бунтівний дух Дюбюффе проявився в тому, що ми не хочемо його наслідувати». Щоправда, їх поєднує із Дюбюффе невмирущий потяг до оновлення, опозиційність до набридливих стереотипів, хоча й пристосованих до нових часів, і виразне антипафосне спрямування. Завдяки інтернаціональній тематиці виставки (людина в урбанізованому суспільстві) роботи двох художниць важко відрізнити.

І якщо з художницею і мистецтвознавцем Оленою Голуб український глядач знайомий, то з Ніколеттою Монталбетті, яка приїхала відкрити для себе загадковий східнослов’янський світ, – це перше знайомство. А народилася художниця 1932 року в Берні (Швейцарія) у сім’ї італійців, хоча нині мешкає поблизу Марселя. Навчалася мистецтва у Франції, деякий час була асистентом Жана Дюбюффе, брала участь у спільних з ним виставках, відмовившись від власної художньої кар’єри. Працювала й експонувала роботи також у Польщі, Італії, Бельгії та інших країнах, експериментуючи з різними техніками виконання. Любить подорожувати й висловлювати враження у своєрідних фотоколажах. Чималий цикл робіт присвятила Африці.

Анатолій ІВАНЕНКО