Час Максима Березовського

Пригадаймо: в Італії українець, уродженець міста Глухова Максим Березовський досягнув найбільшого успіху. Тут 1771 року 26-річний музикант витримав іспит у Болонській філармонійній академії на звання академіка-композитора.

Із нагоди 260-річчя великого композитора й співака, хоч, правда, із запізненням більш як на місяць, у Державній академії керівних кадрів культури і мистецтв відбулася наукова конференція «Максим Березовський та його час». Учені – доктор мистецтвознавства, професор Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології НАН України Лідія Корній, професор Національної музичної академії Михайло Степаненко, доцент цієї академії Тетяна Гусарчук, інші дослідники заглиблювалися в музику одного з найвидатніших композиторів XVIII століття і прагнули «побачити» його творчу постать в історії української культури. Навчаючись в Італії, Березовський написав оперу «Демофонт», прем’єра якої відбулася з тріумфом. Там 1772 року написав сонату для скрипки і чембало. Це – перші відомі зразки оперного і камерно-інструментального жанрів у російській та українській музиці. Написав хорові цикли «Літургія» і «Причасні вірші». Вершина творчості геніального композитора – хорові концерти.

Світлий й потужний сплеск музики Максима Березовського в Україні – в останнє десятиріччя. А почалося все в ювілейні дні його 250-річчя. Нині твори славетного композитора – в навчальних програмах і музичних училищ, і академій. Звучить його геніальна музика і зі сцен великих залів.

Про творчість нашого видатного земляка, яка сягає найпотаємніших глибин людських почуттів, говорив на ювілейному вечорі в Національній філармонії України кандидат мистецтвознавства Мстислав Юрченко.

Вперше – через стільки років після написання! – прозвучали два духовні твори Максима Березовського. Прем’єрний хоровий концерт «Слава во вишніх Богу» виконав хор Державної академії керівних кадрів культури і мистецтв (диригент Мстислав Юрченко) та прем’єрний хоровий концерт «Тебе Бога хвалим» прозвучав у виконанні капели «Думка» (диригент Євген Савчук).

У ювілейному концерті, як завжди, з великим успіхом виступив Муніципальний академічний камерний хор «Київ» (художній керівник Микола Гобдич) – активний популяризатор музики Максима Березовського. Його твори постійно в програмах хору, ввійшли і до великого компакт-диску «П’ять століть української духовної музики», який записав хор «Київ». Випустили й окремий диск «Максим Березовський. Духовні твори», до якого ввійшла «Літургія», «Причасні вірші» та три хорові концерти. Творчий портрет великого композитора було представлено і на одному з хорових фестивалів «Золотоверхий Київ», поміж засновників якого – Камерний хор «Київ».