Портрет малює глибина

Леся Мацко – аспірантка Інституту кіно і телебачення КНУКіМ – цього року привезла одразу дві нагороди з фестивалю підводного зображення у французькому місті Антиб. Найкращим документальним фільмом було визнано її «Портрет, намальований глибиною», а найкращим відеокліпом – ролик, який Леся зняла для Михайла Поплавського.

У світі проводиться лише кілька фестивалів підводного зображення, та антибський – найпрестижніший з них. Переважно, розповідає Леся, тут демонструються науково-публіцистичні фільми вузької спрямованості: про життя підводних мешканців. Досвідчені режисери, що спеціалізуються саме на підводних зйомках, по півроку витрачають, аби зняти, скажімо, стрічку про один день із життя медузи. Фільми про людей під водою – рідкість. Тож саме сюжетом, ідеєю схвилював «Портрет, намальований глибиною»  журі фестивалю на чолі з Деніелєм Мерсьє. А призи вручав син Жака-Іва Кусто – Мішель.
Кінотворчістю під водою Леся захопилася ще на третьому курсі. У її перший короткометражний ігровий фільм підводні зйомки було вплетено в сюжет. Та, звісно, Леся на цьому не зупинилася, особливо тоді, коли від Міністерства культури та туризму України надійшла пропозиція написати сценарій. У роботі над ним допомагала мама Лесі Надія Філонич – театральний режисер, випускниця майстерні Леся Курбаса.

Головним героєм «Портрета, намальованого глибиною» є водолаз-глибоководник Володимир Карпічев, який організовував та виконував трюки як підводний каскадер у фільмах «Пірати XX сторіччя», «В’язень замку Іф» тощо – загалом, у понад сімдесяти картинах.

Нині Карпічеву сімдесят років, живе він то в Ялті, то в Санкт-Петербурзі, і на пропозицію стати героєм Лесиного фільму охоче погодився.


У фільмі є кадри, де художник Олександр Бєловзоров малює портрет Карпічева під водою. Таким чином, фільм набуває одразу двох площин: цей конкретний портрет та життя Карпічева, яке пройшло на глибині. «Бєловзоров уперше малював під водою, але так захопився, що, врешті-решт, забув про все: його ледь витягли на поверхню, – пригадує Леся, – мені ж під воду спускатися під час зйомок необов’язково, хоча всі правила водолазів я знаю і плавати люблю. Труднощі підводних зйомок полягають у тому, що ти не можеш повністю контролювати процес, як це можна на знімальному майданчику: все відзняте  дивишся  вже пізніше, коли змінити нічого не можна».

Однак труднощі не спинили Лесю, і вже влітку, після зйомок фільму, Михайло Поплавський  погодився на пропозицію зйомок відеокліпу на пісню «Ти моє сонце» під водою. Сам артист у море не ліз, натомість там  працювали майстри спорту. Леся керувала саме підводними зйомками, а режисером кліпу в цілому був Максим Паперник. Зйомки пройшли швидко – за три дні.

Якщо побачити кліп на телеекрані  – не проблема, то «Портрет, намальований глибиною», важливо не проґавити: 26-хвилинну стрічку має бути показано на Першому національному каналі.

Леся тим часом мріє зняти ігрову короткометражку – звісно, без підводних мандрів у ній не обійдеться.