В’ячеслав КИРИЛЕНКО: «Тестування виб’є ґрунт з-під ніг корупції»

Із наступного року в нашій країні для випускників середніх навчальних закладів буде запроваджено нову систему оцінювання набутих у школі знань – зовнішнє тестування. Спеціально для цього буде створено незалежну освітню інституцію, так звані центри зовнішнього тестування, де кожен випускник, який мріє про здобуття вищої освіти, зможе на очах представницької комісії показати рівень набутих знань з окремих дисциплін за всі роки навчання.

Відтепер не школа, не окремий учитель, навіть не приймальна комісія вищого навчального закладу оцінюватиме знання вступників. Із проханням прокоментувати цю новацію кореспондент звернувся до віце-прем’єр-міністра України з гуманітарних і соціальних питань В’ячеслава Кириленка.

– Пане міністре, чим зумовлене таке нововведення, які суспільні та соціальні вимоги стоять за цим процесом?

– Це масштабний проект, який перебуває під особистим контролем Президента України Віктора Ющенка. Є відповідний Указ Президента від 4 липня цього року і ще зовсім свіже його доручення від 1 листопада. Ми стартуємо у запровадженні цієї системи і реалізації пілотного проекту з наступного абітурієнтського літа. Спочатку для експерименту буде запропоновано дві чи три області, в одній із них відбудеться тестування в електронному вигляді, тобто за допомогою комп’ютера, і всі результати надходитимуть на відповідний сервер. В іншій області відбуватиметься паперове тестування, де звичайною кульковою ручкою абітурієнти відповідатимуть на поставлені запитання.

– Чи всіх випускників середніх навчальних закладів областей, визначених для проведення такого експерименту, буде охоплено тестуванням, чи, можливо, будуть якісь винятки?

– Зовнішнє тестування торкнеться лише випускників, які мають намір вступати до вищих навчальних закладів. Тим, хто захоче вступати до середніх, профтехучилищ чи піде на роботу, зовнішнє тестування не обов’язкове – вони складатимуть випускні  іспити  в  школах.

Крім того, на мою думку, система зовнішнього оцінювання може закласти об’єктивні підвалини для викорінення корупційних явищ у вищій школі, оскільки значна кількість людей вилучається з процесу оцінювання знань випускників, скажімо, у школі чи абітурієнтів – у вищому навчальному закладі. Щодо реалізації цього пілотного проекту, то найближчим часом буде ухвалено постанову Кабінету Міністрів України, яка зможе розставити всі крапки у розв’язанні проблем, пов’язаних із запровадженням зовнішнього тестування.

– Отже, наступного року ще не буде повсюдного переходу випускників середніх шкіл на системне зовнішнє тестування?

– Згідно з дорученням Президента мова йде про проект, який реалізовуватимуть протягом 2006-2008 років, тобто експериментом із зовнішнього тестування наступного року буде охоплено 2-3 області з поступовим збільшенням їх кількості у 2007 та 2008 роках. Повне запровадження в нашій країні зовнішнього тестування розпочнеться з 2009-го.

– Хотілося б докладніше дізнатися про центри зовнішнього тестування: якими будуть їх функції, хто там і на яких засадах працюватиме, як забезпечуватимуться технічно та інтелектуально?

– Зовнішнє тестування проводитиме установа, яка, найімовірніше, буде утворена постановою уряду і підпорядковуватиметься Міністерству освіти і науки України. Зараз над організаційними питаннями працює кілька експертних та робочих груп. До речі, неурядові організації вже давно переймаються цією проблематикою, зокрема міжнародний громадський Фонд «Відродження».

Нині ми виходимо на ухвалення урядових рішень, до яких причетні Академія педагогічних наук і Національна академія наук України. Вони здійснюватимуть науковий супровід рішень уряду і реагуватимуть попередньо на можливі ризики, надаватимуть консультації в реалізації цього проекту.

Головне – не помилитися. Кабмін працює над створенням координаційно-експертної групи на рівні віце-прем’єр-міністра, яка на постійній основі відстежуватиме всі процеси, пов’язані із запровадженням зовнішнього оцінювання. До цієї групи буде залучено не лише представників уряду, Міністерства освіти і науки, а й представників громадських організацій, наукових кіл, обов’язково представників шкіл.

– Було б непогано, якби до цієї справи долучилися і журналісти...

– Дуже цікава пропозиція. Варто над нею подумати.

– Пане віце-прем’єр-міністре, як на вашу думку, чи буде за допомогою зовнішнього оцінювання викорінено найбільше зло у вищій школі – корупцію? Як член екзаменаційних комісій я брав участь у кількох вступних кампаніях і чув з уст відповідальних секретарів приймальних комісій, приміром таке: мовляв, хто з вулиці прийшов, той на вулицю й піде...

– Це проблема. Але я можу повторити лише те, що сказав. На мою думку, запровадження системи зовнішнього оцінювання – це крок до створення об’єктивних передумов для викорінення корупції, бо будь-яке, навіть дуже сильне бажання політиків чи чиновників, будь-яка чергова кампанія проти корупції – це досить суб’єктивні речі. Буває, хтось переховується місяць, поки скінчиться чергова кампанія проти корупції, а потім знову береться за своє. Мова йде про невелику кількість хабарників, та через їх діяльність створюється негативний суспільний імідж цілої системи. Тому об’єктивно можна почати викорінювати це зло, лише сконцентрувавши всі функції і зусилля поза школою та вищими навчальними закладами і поставивши нову інституцію під контроль громадськості, як це і передбачає зовнішнє оцінювання.

– Чи відрізнятимуться завдання для зовнішнього оцінювання у різних регіонах України, скажімо, в Тернопільській або Луганській областях, чи вони матимуть єдиний державний стандарт?

– Мова йде про те, щоб для всіх українських абітурієнтів застосувати єдиний загальнонаціональний стандарт, тому він буде однаковий для всіх областей із тих навчальних предметів, які виноситимуться на тестування. Але точно про це можна буде сказати вже після проведення апробації влітку наступного року. Можу сказати, що під час узгодження питань, пов’язаних із зовнішнім тестуванням, виникає кілька проблемних моментів, які доведеться вирішувати лише на практиці. Скажімо, як бути з тими випускниками, які закінчили школу кілька років тому і знову мріють про вступ до вищих навчальних закладів.

– При багатьох ВНЗ нині діють підготовчі курси, які, так би мовити, готують для себе майбутні студентські кадри. Чи не доведеться університетам та інститутам у зв’язку з усіма цими нововведеннями ліквідовувати таку форму підготовки абітурієнтів?

– По-перше, ми говоримо про поступовість у запровадженні зовнішнього тестування, а, по-друге, воно здебільшого стосуватиметься державного замовлення. Тож для тих абітурієнтів, які вирішили вступити на платну форму навчання, будуть більші можливості у виборі для вступу до вищих навчальних закладів, зокрема й через підготовчі курси та відділення. У будь-якому разі, жодним своїм рішенням не ускладнюватимемо життя вищій школі.

Нашим завданням має бути виконання того, про що багато ректорів ВНЗ говорять самі, – вони мають сфокусуватися на навчальному процесі й підготовці фахівців. А думати про те, як приймати на навчання молодь, які застосовувати критерії під час оцінювання знань – такі функції вони вже готові передати назовні, тобто в центри зовнішнього тестування.

– На травневій педагогічній конференції, яка відбувалася в Полтаві за участі президента, йшлося про те, щоб, починаючи з 2006 року, «покрити» зовнішнім тестуванням усі вищі навчальні заклади України. Тепер, як з’ясувалося, охоплять лише дві-три області. З чим пов’язана така зміна пріоритетів?

– По-перше, це пов’язано з величезною суспільною значущістю цієї проблематики. Не маючи права на помилку, уряд всебічно вивчає проблеми, які можуть виникнути під час впровадження зовнішнього тестування. А тому ми розбиваємо цей процес на кілька етапів за роками. Вважаю, що це правильний шлях, оскільки будь-які невиважені кроки можуть перетворити цей розумний задум на щось таке, з чого будуть усі сміятися. А це – найгірше.

 – Як відомо, на зорі державної незалежності України, за часів міністрування Петра Таланчука, уже робилися певні спроби перейти на вступне тестування для вступу до вищих навчальних закладів. Однак більшість ректорів тоді, як мовиться, тихим, але послідовним й організованим спротивом саботувала таке рішення Міносвіти. Чи не здається вам, що керівництво держави знову наступає на вже знайомі граблі й чи не вийде з цього ще одного кумедного дежавю?

– Я переконаний у тому, що нововведення дасть позитивний результат. Але щоб не було помилки, то, як бачите, ми ретельно готуємось до такого кроку, розбивши запровадження зовнішнього тестування на кілька етапів. Задля цього збираємо представницькі зібрання на урядовому рівні, на різних рівнях освітянської вертикалі відстежуємо цей процес з тим, щоб не було жодної поправки.

 – Дякую за розмову.