Не лише керувати, а й виконувати

Сьогодні відбудеться чергове засідання Київради. Серед низки різних питань депутати мають розглянути проект рішення «Про створення виконавчого комітету Київської міської ради та виконавчих комітетів районних у місті Києві рад», що його запропонувала фракція партії «Єдність».

Кияни потерпають від «двовладдя»

Голова фракції Володимир Головач і лідер партії «Єдність» Володимир Яловий на недавній прес-конференції розповіли про суспільну потребу такого проекту. Нинішні місцеві держадміністрації виконують подвійні функції – виконавчі повноваження відповідних рад і державні завдання, делеговані центральною владою. Це негативно позначається на ефективності тих і тих рішень, на дієвості адміністрацій загалом, триває «двовладдя». Відтак потерпають жителі відповідних територій.

Наприклад, таке «двовладдя» нині спостерігається в Голосіївському районі, донедавна було і в Подільському, де голови райрад і голови райадміністрацій – різні особи. Тенденції до такого поділу влади простежуються в інших районах. Проблема неналежного розподілу посадових обов’язків є й на рівні міста.

Розподілити повноваження між органами державної влади на місцях і місцевого самоврядування мав законопроект конституційних змін 3207-1, що його вже схвалив Конституційний суд, але впродовж двох місяців затягує розгляд Верховна Рада. Та ж система, що діє нині, не відповідає Конституції, зокрема нормі про народовладдя. Це й пояснив Конституційний суд у рішенні щодо згадуваного законопроекту. У Києві ж «двовладдя» суперечить також законові про столицю. З цього приводу КС ухвалив аж два вердикти: так само як міський голова є єдиним керівником виконавчої влади міста, так і районні виконавчі структури мають очолювати голови райрад.

Політреформа з 1 січня набере чинності в урізаному варіанті. Таким чином, якщо територіальні громади інших регіонів змушені вичікувати на закон 3207-1, ухвалення якого, схоже, затягують ті, хто бажає ще хоч би раз використати держадміністрації у виборчому процесі, то Київ, керуючись законом про столицю та двома рішеннями КС, може вже проводити реформу місцевої влади. Партія «Єдність», яка впродовж кількох років послідовно відстоює такі зміни, виступила гарантом впровадження змін у столиці.

«Зміна облич у владі без зміни застарілої, корумпованої, монополізованої системи управління нічого не дасть, – каже Володимир Яловий. – Отож, місцеве самоврядування саме починає торувати собі шлях у конституційному річищі».

З ініціативи фракції «Єдність» у Подільській райраді депутати вже ухвалили рішення про створення виконкому. Пропозицію також підтримали фракції ПРП, НПУ, СПУ, частина районних депутатів із НСНУ і БЮТ. Це не політична акція, а нагальна вимога часу: півроку, за словами Ялового, було заблоковано роботу районної влади, провалено чимало програм, особливо – «Мій дім – моє подвір’я». Нині більшість працівників райдержадміністрацій написали заяви і перейшли на роботу до виконкому. Останній дав жорсткі доручення усім районним службам, комунальним структурам. Район виходить зі стану «двовладдя». Лідери «Єдності» впевнені, що рішення законне і його підтримає будь-який суд (як це зробили судді КС), якщо центральна влада протидіятиме децентралізації в Києві.

Хто ж підтримає ініціативу «Єдності» на загальноміському рівні? Володимир Яловий сподівається на розуміння фракцій тих партій, які підтримали аналогічне рішення Подільської райради. Союзниками він бачить «усіх, хто за демократичні перетворення».

У перспективі, за словами Ялового, в Києві має бути 77 самодостатніх мікрорайонних виконкомів, наділених реальними повноваженнями. Лідер «Єдності» впевнений, що тоді ефективність місцевої влади відчують усі жителі Києва.

Дешева влада дорожча, ніж цивілізована

Таку ініціативу ще наприкінці жовтня підтримала партія «Вперед, Україно!» У заяві її лідера, народного депутата, відомого юриста Віктора Мусіяки сказано: «Потреба у реформуванні місцевих органів державної влади та місцевого самоврядування назріла давно. Ми пропонуємо чітко визначити кордони адміністративно-територіальних одиниць за принципом повсюдності місцевого самоврядування, розділити компетенцію органів державної влади та місцевого самоврядування. Органам місцевого самоврядування дати більше управлінських і фінансових повноважень. За органами державної влади (держадміністраціями) закріпити лише функції контролю за реалізацією державних програм та дотримання законодавства органами самоврядування. Суперечки між органами самоврядування та держадміністраціями розв’язувати тільки в адміністративних судах. Результат затягування з проведенням реформи – негативні соціально-економічні та політично-правові наслідки. Ми проти порушення законності».

– Людина з двома головами не виживає, – каже міський голова Вишгорода Олександр Кімлач, – подвійна ж влада породжує анархію. Закон про держадміністрації дублює закон про місцеве самоврядування. Держадміністрації мають контрольно-наглядові функції, а вони здебільшого чомусь займаються господарськими питаннями. Відтак немає контролю за виконанням законів. Кучма вибудував вигідну собі систему. Влада змінилася, але ніхто не зробив жодного кроку, аби змінити й кучмівську систему. Нині кажуть, що держадміністрація з подвійними функціями – дешевша. Але ж дешева влада суспільству обходиться дорожче, аніж цивілізована.

Кімлач знає, що каже. 11 років мер Вишгорода був фактично в опозиції до попереднього режиму. Лише торік відбулося десь 600 (!) судових засідань, на яких міськрада відстоювала свої права. Найгучніша тутешня справа тягнеться з 2001 року, коли районна влада, аби «вигнати Кімлача з посади мера», врізала межі Вишгорода – відібрала територію, де перебувають основні платники податків і приєднала «шмат» міста до села за три кілометри. Шість судів виграла мерія, але райадміністрація ігнорувала законність. Більш ніж вісім мільйонів гривень зазнав збитків міський бюджет, міськрада вимушено закривала дитсадки, за рік п’ять разів брала кредит у Держказначействі… А все тому, що Кімлач не подобався центральній владі, хоч вишгородці його тричі обирали головою.