Навіщо нам ОСББ?

Об’єднання співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ) – виникли в Україні порівняно недавно. Саме вони у перспективі мають замінити ЖЕКи, управління житлового господарства тощо. Але на шляху до цього виникають перепони. Про них нам розповів голова Держжитлокомунгоспу Олексій КУЧЕРЕНКО.

– Проблема житлово-комунального сектора економіки – нині найболючіша, – сказав Олексій Юрійович. – Становище цього господарства вкрай складне і обумовлене дотаційністю, високою витратністю утримання, неприпустимо високими втратами енергії, тепла, води та інших ресурсів і майже повною відсутністю альтернативних служб. А ще – недосконалістю законодавчої та нормативно-правової бази. Саме тому ухвалено Загальнодержавну програму реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2004-2010 роки.

На переконання пана Кучеренка, в реформуванні житлово-комунального господарства (ЖКГ) столиця зобов’язана і може стати зразком. Створення ОСББ – одна із фундаментальних засад реформування ЖКГ.

Гальма

Що стримує створення ОСББ в Україні? Олексій Кучеренко переконаний: передусім – ставлення до спільної власності, яку люди традиційно вважають нічийним майном. А ще – нестачею позитивної інформації про економічну, соціальну, психологічну та інші вигоди переходу на таку форму управління.
– Ускладнює процес і незрозумілість процедур створення ОСББ, зокрема у новозбудованому житловому фонді, – зазначає Олексій Кучеренко. – Житло будується дуже потужними темпами, але, на жаль, усе робиться, щоб і там цей процес гальмувався. Тому актуальним стає коригування законодавства, яке спонукало б до змін. Відсутність сприяння роботі ОСББ з боку місцевої влади і недосконала законодавча база є поки що лише стримуючим фактором створення об’єднань.

Законодавча база

В Україні з 2001 року діє закон про об’єднання співвласників багатоквартирних будинків. Однак він не відповідає сучасним умовам. Йдеться, скажімо, про виконання зобов’язань колишнього власника житлового будинку щодо проведення першого капремонту, процедуру передачі будинку на баланс ОСББ, створення об’єднань кількох будинків, пов’язаних спільною інфраструктурою тощо.

– Ми подали два проекти законів України, – зазначив пан Кучеренко, – про внесення змін до Закону України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» і до деяких законодавчих актів щодо ОСББ. Вони спрямовані на чітке визначення порядку ухвалення рішень про створення ОСББ, прискорення їх реєстрації, передачі будинку на баланс об’єднань, призначення управителів, мінімізації податкових зобов’язань, закріплення прибудинкових територій тощо. Змінами до законодавчих актів передбачено обов’язкове створення ОСББ у разі появи у житловому будинку хоча б двох власників приміщень. Пропонуємо у змінах до Закону України «Про податок із доходів фізичних осіб» звільнити від оподаткування членів ОСББ за виконані ними роботи в об’єднанні. Йдеться про те, що людина, яка проживає у цьому кондомінімумі, може виконувати послуги на благо людей, а компенсацією за це стане її звільнення від поточної квартирної плати.

На наш погляд, створення ОСББ у новозбудованому та реконструйованому житлі, яке не потребує коштів для проведення капремонту, має бути обов’язковим. Другий принциповий момент – термін, після якого органи місцевого самоврядування мають право на примусове призначення управителя будинку в разі нестворення ОСББ. Третя норма – обов’язкове членство в ОСББ усіх співвласників багатоквартирного будинку. Проект передбачає також узгодження між собою норм законодавства з питань надання житлових субсидій для членів ОСББ. Йдеться також про примусове стягнення через суд заборгованості за житлово-комунальні послуги, зокрема через реалізацію майна боржника. Визначаються джерела фінансування капремонту на етапі передачі житлового фонду на баланс ОСББ, обов’язкова безоплатна передача земельних ділянок у власність об’єднань при їх створенні.