Соціологи «б’ють» телеконкурентів

Інтерактивні опитування, що їх проводять телеканали, – обман глядачів. Дані звичайного опитування десяти випадково відібраних респондентів набагато надійніші, ніж результат інтерактивного опитування п’яти тисяч глядачів, заявляють соціологи, професори Києво-Могилянської академії Валерій Хмелько і Володимир Паніотто.

Нещодавно на прес-конференції вони наголошували, що телеопитування відображають лише думку добровольців, тобто тих, хто бажає відповісти. Вони не є репрезентативними ні для населення, ні для аудиторії телеканалу, ні для тих, хто дивиться зараз передачу (біля третини населення України не має ні домашнього, ні мобільного телефона).

Якщо при репрезентованому соціологічному дослідженні 40-50 відсотків респондентів відмовляються відповідати, то дані вважаються ненадійними. В інтерактивному опитуванні відповідає менше відсотка тих, хто дивиться передачу, тобто «відмовляється» 99 відсотків. До того ж, за словами соціологів, результат інтерактивного опитування повністю залежить від запитання. У такому опитуванні, як правило, немає відповіді «складно відповісти», а якщо є, то навряд чи хтось буде заради цього телефонувати до студії. Тим більше, що дзвінки на деяких інтерактивних опитуваннях платні. Водночас активність проявляють ті, кому вигідна та чи та відповідь.

Соціологи навели приклад. 10 вересня 5-й канал запитав: «Чи будуть знайдені замовники у справі Ґонґадзе?». Шість відсотків телеглядачів відповіли «так», вісім – «ні», 86 відсотків – «вони відомі». Київський міжнародний інститут соціології провів аналогічне репрезентативне дослідження і зафіксував інші цифри: «так» – 10 відсотків, «ні» – 49, «вони відомі» – 27 відсотків.

Як попереджають науковці, у передвиборний період інтерактивні опитування можуть стати ще одним інструментом маніпуляції громадською думкою.