Водіїв каратиме й «товариський суд»

Штрафи за порушення правил дорожнього руху вже найближчим часом можуть зрости в десять разів. З такою пропозицією виступає не тільки державтоінспекція. Запропонований законопроект підтримують і автовласники.

– Наша організація проводила збір підписів серед автолюбителів на підтримку цієї ідеї, – каже голова Всеукраїнської спілки автолюбителів Микола Тодоренко. – Незважаючи на те, що головне завдання спілки – відстоювати права автолюбителів і зокрема добиватися зменшення штрафних санкцій, близько півмільйона водіїв – членів нашої організації поставили свої підписи під вимогою посилити відповідальність за грубі порушення правил дорожнього руху. Всі вони будуть передані до Верховної Ради України.

Такий крок автолюбителів вимушений. Аналіз динаміки аварійності за останні десять років свідчить, що значне пом’якшення покарань за порушення правил дорожнього руху спричинило… різке збільшення кількості аварій на дорогах. З 1995 по 2000 рік, коли був чинним жорсткіший кодекс України «Про адміністративні правопорушення», кількість загиблих в ДТП зменшилася втричі – на 2,5 тисячі осіб. Після внесення поправок до нього служба ДАІ практично втратила реальні важелі впливу на порушників. В Україні з’явилася стійка тенденція до збільшення аварійності. За 2001 – 2004 роки кількість ДТП зросла на 11 тисяч, загиблих – майже на дві тисячі, а травмованих – на 17 тисяч осіб щорічно. До того ж чинна система розгляду адміністративних справ не забезпечувала дотримання принципу невідворотності покарання. Через перевантаженість судів кожен другий водій-порушник уникає покарання. За статистикою, торік до судів з підрозділів ДАІ надійшло понад три мільйони адміністративних справ, проте лише 65 відсотків з них були розглянуті й судді ухвалили за матеріалами справ законні рішення. Але рішення суддів не означають, що порушник добровільно пішов і заплатив штраф. Судовим виконавцям вдається довести до логічного завершення лише 36 відсотків суддівських рішень – Головною ж причиною правового нігілізму на автошляхах України – є незначні штрафні санкції щодо порушників, – веде далі Микола Тодоренко. – Для більшості водіїв сума 8,5 гривень – смішна. Тому ми підтримуємо ідею збільшення штрафів і пропонуємо додати нові види покарання за грубі порушення правил дорожнього руху. Зокрема, тимчасове вилучення посвідчення за керування авто напідпитку, скоєння ДТП, невиконання вимог співробітників міліції чи вилучення талону про техогляд за суто технічні порушення або ж незаконне використання спеціальних звукових та світлових пристроїв. На нашу думку, доцільно посилити відповідальність за перевищення встановлених обмежень швидкості, порушення правил проїзду перекрить, зупинки, стоянки, паркування тощо.

Натомість активісти Всеукраїнської спілки водіїв домагатимуться обмеження переліку порушень правил дорожнього руху, виключивши незначні порушення. Для їх розгляду пропонується створити, наприклад, спеціальні громадські комісії за місцем роботи. Утім не зрозуміло, яким чином таких порушників каратимуть. Така пропозиція дуже схожа на «товариські суди», ефективність яких вкрай незначна. І схожа на суд над кіношним сантехніком Афонею – «давайте винесемо йому догану – і додому, бо футбол скоро…»

На думку Миколи Тодоренка, цілком прийнятною є й ідея надати можливість співробітникам ДАІ на місці скоєного порушення ухвалювати рішення про покарання, коли те не стосується позбавлення права керування авто. За такої ситуації водій матиме право або ж відразу сплатити штраф, або ж у разі незгоди з інспектором звернутися до суду.

Утім, як запевняє частина водіїв, за умови збільшення розмірів штрафів значно зросте хабарництво серед інспекторів, адже відкупитися від «даїшника» буде дешевше. Та й навіть половина суми мінімального штрафу – близько 50 гривень – може швидше звабити інспектора, аніж перспектива скласти протокол, видати квитанцію і отримати законні 600 гривень зарплати. Одначе, як пояснили у відділі профілактики столичної Державтоінспекції, з проблемою хабарництва серед співробітників впораються – значно буде посилено контроль за інспекторами на лінії, зміняться критерії відбору персоналу й підвищать заробітну плату.