Чи легко бути молодим?

За статистикою, сьогодні в Україні проживає близько 150 тисяч дітей з особливими потребами. За останні 15 років ця цифра зросла  більш як у півтора раза. Хто вони для  суспільства?  Для медиків – хворі, для вчителів – «незручні» учні з домашньою формою навчання, для органів  соціального забезпечення – пенсіонери з інвалідності, а для декого – об’єкт для насмішок, для  матері – тяжкий хрест, який треба нести все життя, для роботодавця – непотрібний працівник, а для держави здебільшого – тягар. А  загалом, це маленькі створіння, весь світ для яких у чотирьох стінах власної домівки або інтернату. А що далі, коли дитина виросте, а батьки покинуть цей світ? Далі безрадісне і самотнє існування де-небудь у державному спецзакладі.

Проте фахівці стверджують: якщо дітей з функціональними обмеженнями охопити ранньою соціальною реабілітацією, то  багато хто з них може жити повнокровним життям.    Та й самі діти-інваліди часто відчувають, що можуть здолати життєві труднощі, працювати і приносити  користь суспільству. Але  здебільшого на їхньому шляху безліч перепон, і без допомоги не обійтися. Щоправда, держава і започатковує час від часу програми,  спрямовані на допомогу цій категорії населення, але практика свідчить, що в реальному житті вони здебільшого малоефективні. Складається враження, що робиться це швидше за все для  «галочки», аніж для самих інвалідів. Тому основна відповідальність лягає на різні громадські організації, в які об’єднуються рідні дітей-інвалідів. Таких  організацій в Україні 900.

Фахівці Дитячого фонду ООН ЮНІСЕФ  нещодавно  провели  опитування дітей з особливими потребами, їхніх рідних та працівників спецінтернатів тощо, які живуть в  країнах постсоціалістичного простору.  «Я  не вважаю себе хворою. Навпаки – як чудово жити і бути молодою», – написала  17-річна болгарка. А українська  дівчина сказала : «Ви хоч розумієте, чому  інваліди з захворюваннями  опорно-рухового апарату сидять удома? Тому, що ніде немає пандусів і з’їздів з тротуарів». Соціальні  працівники та вихователі інтернатів нарікають, що діти  виходять у світ не пристосованими до життя, не володіють елементарними навиками. Батьки ж здебільшого скаржаться на  вбоге існування, низький рівень соціального  та медичного забезпечення  та недоброзичливе ставлення з боку оточуючих.

Усі ці проблеми  озвучили  днями на засіданні круглого столу на тему «Шляхи підвищення  ефективності процесу  реабілітації дітей-інвалідів», в якому брали участь  міністр праці та соціальної політики  В’ячеслав Кириленко, керівники центрів  ранньої соціальної реабілітації  дітей-інвалідів,  представники  регіональних установ праці й соціального захисту населення та Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні.

Директор державного комплексу  ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів Валерій Ляшенко  наголосив, що Фонд соціального захисту  інва-лідів має недостатню фінансову підтримку з боку держави,  а   рівень оплати роботи працівників центрів ранньої реабілітації вкрай низький.  У самих же центрах здебільшого немає належної матеріальної бази,  працівники не мають навіть методичних та дидактичних матеріалів, які необхідні  для роботи.

– Обурює і ставлення деяких навчальних закладів до  дітей з особливими потребами, – наголосив  Валерій  Іванович. – Зазвичай, якщо  таку дитину і  беруть до школи, то згодом переводять на домашню форму навчання.  Вчителі ж до цих  учнів ходять неохоче,  часто, аби відбути чергу. Це пояснюється ще й  тим, що в  навчальних закладах взагалі немає таких посад, як педагог-реабілітолог. Адже вітчизняні вищі навчальні заклади таких спеціалістів не готують. Та й не готові школи здебільшого приймати такого учня, адже він навіть не може долати сходи. Немає також індивідуальних програм розвитку тієї чи тієї категорії інвалідів, які поєднували  б  зусилля медиків, вчителів та соціальних працівників.

Фахівці вважають за необхідне невідкладно провести моніторинг вітчизняних  центрів  ранньої соціальної реабілітації, перевірити їхню роботу та умови перебування  там дітей. Адже не секрет, що в багатьох вони жалюгідні.  А ще  реабілітологи скаржилися на незадовільну організацію літнього оздоровлення дітей-інвалідів. Адже відпочивати в таборах разом зі здоровими дітьми їм не зовсім зручно. Таким дітям потрібні спеціальні умови, біля них повинні перебувати і  матері. Тому є потреба створити  літню базу.

Проблем багато, і самотужки центрам  їх не розв’язати. Тому реабілітологи  сподіваються, що  держава їх таки почує і надасть конкретну допомогу. Адже  від цього залежать подальші долі  сотень тисяч  дітей, які ніколи вже не стануть здоровими, але прагнуть  жити як  повноцінні члени суспільства.