«Я – киянин»

Свого часу педагогічний часопис «Директор школи» розкрив систему виховної роботи в Маріїнській гімназії Харкова. В цьому навчальному закладі виділили такі статусні позиції в мисленні дитини: я – член своєї сім’ї, я – учень гімназії, я – харків’янин, я – громадянин України, я – європеєць. Третю позицію ми автоматично переробляємо на «я – киянин».

У кабінеті краєзнавства Святошинського центру позашкільної роботи зберігаються матеріали турів опитування школярів адміністративного району столиці. Діти в своїх відповідях називають найрізноманітніші улюблені складові велетенського міста. Це – історичні місцевості центру, житлові масиви, відпочинкові зони околиць, селища, окремі урочища серед міських кварталів.

Варто зазначити, що урбанізовані місцевості назвали 86 відсотків тих, хто відповів, а природні – 14.

Двадцятка топонімів-лідерів містить лише два об’єкти поза правим берегом: Гідропарк та Луна-парк. Цей рейтинг «очолюють» Хрещатик (зі значним відривом), Гідропарк, Поділ з Андріївським узвозом та Микільська Борщагівка. Біличі – на 9-му місці, Святошин – на 11-му. Порівняно з попередніми десятиріччями, відсоток школярів, які вважають улюбленою місцевістю свій житловий масив, знизився.

Опитування з’ясувало також обізнаність дітей зі столичними музеями. Проте чверть школярів не знає жодного (!) музею. З понад 50-ти загальнодоступних музеїв у відповідях фігурують 36. У рейтингу відсутні меморіальні музеї Заньковецької, Кавалерідзе, Рильського, мистецька скарбниця Івана Гончара й навіть такі потужні дослідницькі центри, як музей «Київська фортеця» та Державний політехнічний музей.

Музеї, що пропагують українську національну культуру, найкраще знають 35 відсотків тих, хто відповів, а києвознавчі – 10 відсотків.

Лідери опитування – Центральний природничий музей НАНУ, Державний музей Т.Шевченка та Музей Великої Вітчизняної війни.

Обробка відповідей третього питання спростувала думку про те, що нинішні діти перестали читати. Школярі передусім називають програмові твори. У підлітків лідирують «Повість минулих літ», повісті Гоголя, твори Пушкіна та Олександра Олеся.

Рейтинг старшокласників очолюють «Кайдашева сім’я», «Чорна рада» та п’єси І.Кочерги. В обох вікових групах лідирують «Слово о полку Ігоревім» та «За двома зайцями».

Насамкінець відзначу той факт, що майже всі респонденти спромоглися на адекватні відповіді державною мовою.