«Букварі» – до першого вересня

Підбиваючи підсумки неповних півроку роботи Міністерства освіти й науки (НОН), його керівник Станіслав Ніколаєнко зазначив, що випускна кампанія пройшла успішно. 10 тисяч випускників узяли участь у трирічному експерименті зовнішнього тестового оцінювання. Це дало гарні результати, тож є підстави сподіватися, що наступні випускні іспити стануть одночасно і вступними до вищих навчальних закладів.

Зауваживши, що нинішнього року вищу освіту здобули 458 тисяч студентів, а професійно-технічну – 206 тисяч, Станіслав Миколайович висловив тривогу з приводу невпинної демографічної кризи, котра рік від року зменшує кількість першокласників. Цього року випускники мають набагато більше шансів здобути вищу й середню спеціальну освіту за державний кошт – є 447 тисяч місць в академіях, університетах, інститутах та вищих професійних училищах. Торік таку можливість мали тільки 36,8 відсотка абітурієнтів. Президент і уряд у цьому були послідовними і обіцянки виконали. Міністерство освіти продовжує боротьбу з корупцією на вступних іспитах, позавчора 58 працівників МОН побували у столичних ВНЗ, де спілкувалися з батьками. Висновок – люди починають вірити у справедливість.

Українська освіта зробила вагомий крок у бік Болонського процесу. Попереду – тривале й нелегке реформування. Зокрема, до 2010 року слід зменшити кількість напрямів і спеціальностей.

Щодо захисту інтелектуальної власності. Запровадивши в себе міжнародні правові норми з цього питання, ми не лише заживемо авторитету, а й позбудемося штрафних санкцій – щороку приблизно на 500 тисяч гривень. Парламент ухвалив відповідний закон і Україна вимагає, аби її виключили з міжнародного списку порушників уже до кінця нинішнього року.

Висловивши вдячність за підтримку міністерству фінансів, Станіслав Ніколаєнко заспокоїв батьків і вчителів: прогнозовану кризу з підручниками подолано. «Букварі» друкуються повним ходом і до 1 вересня їх матимуть усі першокласники. Будуть і абсолютно нові за змістом підручники для п’ятих класів. Є вже понад 4 мільйони найнеобхідніших підручників для старшої школи.

На моє запитання, чи не позначиться негативно очікувана адміністративно-територіальна реформа на програмі «Шкільний автобус», яка й так кульгає на обидві ноги, чи то ж пак, на всі колеса, міністр пообіцяв дбати про те, аби сільські діти вчасно потрапляли до школи. А ось голови сільрад і директори шкіл висловлюють цілком обґрунтоване занепокоєння: школи після укрупнення районів можуть опинитися в селах, з якими нема автобусного сполучення, і якщо шкільний автобус зламається, то уроки пропускатимуть не лише учні, а й учителі.