Зігріє «дихання» метрополітену

Є технічні пристрої, що зігрівають нас узимку, і ті, що допомагають перенести спеку влітку. На побутовому рівні, для домашнього вжитку давно знайдено спосіб поєднання цих функцій в одному приладі. А київські науковці пішли далі і придумали масштабний енергозберігаючий проект обігрівання міських об’єктів теплим повітрям із метрополітену.

Вагомим приводом для розробки сучасних високотехнічних приладів за схемами столичних науковців стала не лише потреба в модернізації та заміні непридатного старого на  нове, а й договір, укладений між Київською міською адміністрацією та Національною академією наук України. Цей документ передбачає впровадження в життя тих винаходів, які економитимуть кошти та енергію і водночас даватимуть користь столиці. Так, однією з останніх розробок, яку запропонували київські вчені-науковці, став проект «Маловитратної теплонасосної утилізації вентиляційних викидів метрополітену в системах опалення адміністративних та громадських споруд».

Виявляється, що наші традиційні «зігрівальні агрегати» за своїми технічними характеристиками аналогічні тим, які широко використовують у світі. Однак  зарубіжні системи теплонасосного опалення ще й використовують теплоту атмосферного повітря. Досвід застосування таких систем та деякі розрахунки наших вчених засвідчили, що при температурі атмосферного повітря, вищій за п’ять градусів, ці установки дають змогу значно скоротити витрати на опалення приміщень. Нині у столиці діє понад 50 вентиляційних шахт метрополітену, які щосекунди викидають в атмосферу 20-40 кубометрів нагрітого повітря, мінімальна температура якого взимку становить 12-14 градусів. Тож науковці запропонували ефективно використовувати його для столиці і не лише. Розробка, яку вони подали на розгляд, передбачає використання теплоти цих вентиляційних викидів для опалення через переведення машин систем кондиціювання (котрі працюють улітку) на роботу в режимі теплового насосу взимку. Вчені запевняють, що така «перекваліфікація» виключає будь-які зміни в конструкції та режимі роботи нинішніх охолоджувальних пристроїв. А процес обігрівання відбуватиметься несподівано оригінально: тепле повітря з метро, проходячи через додаткове обладнання, очищуватиметься в кондиціонерах і потраплятиме до приміщень. Окрім того, запропонована система зменшить витрати електроенергії аж на 60-80 відсотків! Учені також підрахували, що це дасть змогу заощаджувати й кошти – від 18 до 40 тисяч гривень за рік (за середньої потужності системи 100-200 кіловатів). Загалом же таке «зігрівальне задоволення» коштуватиме 12-20 тисяч гривень за одну теплову систему.