Хто заробляє на смітті?

Під час весняного двомісячника з благоустрою в усіх районах постала одна проблема – невчасного вивезення побутового сміття. Причини цього з’ясовувала постійна комісія Київради з питань екологічної політики.

Щороку в місті накопичується близько 1 млн. тонн (4 млн. кубометрів) твердих побутових відходів. Нині їх вивезенням займається 16 підприємств. Усі вони отримують спеціальні дозволи на право перевезення побутових відходів. Найбільші обсяги робіт (близько 50 відсотків) виконує ВАТ «Київспецтранс». Розпорядженням КМДА визначено, що сміття потрібно вивозити тільки на полігон №5, що в селі Великі Дмитровичі та на сміттєспалювальний завод «Енергія». І от з’ясувалося, що останнім часом відбувається затримка з видачею дозволів на роботу. Чому так сталося?

Дозволи, про які йдеться, видають з 1997 року – задля контролю за вивезенням відходів. Однак нині Головне управління житлово-комунального господарства перебуває в стадії реорганізації на два управління – житлового та комунального господарств. Цей розподіл завершиться в середині червня. Колишнє управління дозволів уже не видає, а нове – ще не видає. Оскільки немає кому контролювати ситуацію, то районні держадміністрації проводять тендери, на думку перевізників, тільки з певним колом перевізників, а саме: з якими вже досягнуто попередньої згоди. А ті, хто мають дозволи, скаржаться, що їм не дозволяють вивозити відходи на звалища обласного підпорядкування, де сміття приймають за меншу плату.

На засідання постійної комісії запросили як перевізників сміття, так і в.о. начальника Головного управління житлово-комунального господарства Олександра Карюка. Він сказав:

– Чому ми вимагаємо вивозити відходи саме на полігон №5 чи на сміттєспалювальний завод «Енергія»? В Україні існує близько 800 звалищ, і тільки одне з них побудовано з урахуванням вимог екологічного законодавства – полігон №5 у Великих Дмитровичах. Це одна з причин. Друга – можна контролювати маршрут вивезення відходів. Щодо вартості, то на полігоні №5 загортання чи знешкодження відходів коштує 12 грн. 60 коп. за кубометр, а на звалищах Київської області – 3-4 грн. Але чому перевізники не кажуть, куди йде різниця? Адже із жеків вони беруть за кубометр відходів 12,6 грн., а на обласних звалищах платять 3-4. Ще одна проблема – тариф за перевезення. Незалежно від того, з якого району вивозять сміття, перевезення кубометра відходів коштує 3 грн. Цей тариф було затверджено ще 1998 року, коли вартість літра бензину становила 43 копійки. Тож нині різниця у вартості – 2,5 грн. Витрачаються великі кошти, і тарифи на перевезення потрібно переглядати. Ми разом з управлінням цінової політики КМДА підготували розрахунки, а чи буде їх ухвалено – залежить від Київради.
Щодо дозволів. Їх видають на підставі поданих перевізниками документів. За ними бачимо, який парк машин має організація, чи можна їх дезінфікувати, чи проходять водії медогляд тощо. Ми не подовжували термін дозволу тим організаціям, які вивозили відходи на обласні звалища і, можливо, у невідведені для цього місця. Звісно, реорганізація Головного управління житлово-комунального господарства призвела до певної невизначеності. Тому надіслали всім головам райдержадміністрацій листи, в яких просили вважати видані на березень дозволи такими, що дійсні й на квітень. Щодо дозволів на травень, їх видано всім, хто надав відповідні документи.

Нині, здається, перевізники зрозуміли: хочеш працювати у столиці – виконуй правила, що їх встановила міська влада. Адже охочих займатися вигідною справою чимало.