Класика Беретті

Батько й син Беретті – окрема сторінка в історії архітектури нашої столиці. Вони творили в епоху  класицизму – стилю ясного, вивірено-строгого. Зрозуміло: класика – це те, що так чи інакше понад модою, тобто – на віки. Якщо вціліє – особливо під натиском  гіпердіяльності  сучасних архітекторів...

Спершу про Беретті-батька. Вікентій Іванович Беретті (1781 – 1842) – російський та український архітектор. Із 1837 року він живе в Києві, де спорудив основний (червоний) корпус Університету святого Володимира (1837 – 1843) та університетську обсерваторію, також – Інститут шляхетних дівчат. Отож архітектурна творчість Беретті-старшого дійшла до наших днів і досі є окрасою Києва. Похований зодчий італійського походження у нашій столиці.
Його син – Олександр Вікентійович Беретті (1816 – 1895) – імовірно, з 1840 року опиняється в Києві. Він – автор низки архітектурних проектів, які так само донині визначають класицистичне обличчя столиці. Це – Перша київська гімназія (1850; нині – гуманітарний корпус Національного університету імені Т. Г. Шевченка), Анатомічний театр (1851 – 1853; побудований як навчальний заклад медичного факультету Київського університету; в наші  часи тут  відкрито унікальний музей історії медицини). Також Беретті-син – співавтор проекту Володимирського собору. Крім того, Олександр Беретті свого часу спорудив на Хрещатику триповерховий готель «Європейський», на місці якого у кінці 70-х років «сотворили» київський філіал музею Леніна (нині «Український дім»). На Хрещатику він зводив і прибуткові житлові будинки, а також іще один готель – на місці  тієї будови, де тепер кінотеатр «Орбіта». Цей двоповерховий готель належав самому архітекторові. Саме в ньому 1846 року зупинявся Тарас Шевченко. Щодо власного прихистку, то будинок Олександра Вікентійовича, розташований на вулиці Володимирській за № 35, побудований 1848 року. Вже тривалий час тут міститься приймальня Служби безпеки України (де була й приймальня КДБ). Кияни добре знають цей особняк, як і споруду поруч, колишній будинок земства, що за № 33.

Отже, свій акуратний будиночок Беретті спорудив наприкінці 40-х років ХІХ століття у класицистичному стилі. Довідники подають, що на початку 70-х років того-таки сторіччя інтер’єри особняка було оздоблено панно й ліпним орнаментом італійського художника К. Алліауді. Оскільки не мала змоги потрапити досередини цього будинку, то не знаю, чи збереглися вони. А в кінці 30-х років уже ХХ століття інтер’єри  прикрасило оформлення Василя Кричевського та Олександра Саєнка. А що з 1927 по 1934 рік саме тут розміщувалася історична секція Всеукраїнської академії наук (ВУАН) під керівництвом Михайла Грушевського, то в наші дні на стіні будинку прикріпили меморіальну дошку на  його честь.

Що ж до Беретті-молодшого, він, як і батько, так само похований у Києві – на Байковому кладовищі.

...А все-таки, хотілося б потрапити всередину будинку Беретті – на екскурсію, а не з іншого приводу... Та він закритий для огляду...