Нам обіцяють комфортне житло

Розмови про нагальну потребу реформування житлово-комунальної галузі точаться не перший рік. Але до справ так поки що й не дійшло. Чи планує нова влада нарешті перейти до конкретних дій, журналісти прагнули дізнатися у новопризначеного голови Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства Олексія Кучеренка.

Він повідомив, що вже визначено пріоритетні напрями, над якими працює комітет. Передусім це законопроект про заміну застарілого житла сучасним, або реконструкцію «хрущовок». Бо Державну програму, яка реалізовувалася протягом 2000-2004 років, виконано лише на 38,4 відсотка. Фактично за цей період введено в експлуатацію після реконструкції 440 тисяч квадратних метрів житла при планових 1,15 мільйона. Причинами невиконання програми стали обмеженість бюджетних коштів, спрямованих на зазначені цілі, та низька зацікавленість інвесторів у реалізації проектів з реконструкції застарілого житлового фонду. Хоча, на думку Олексія Юрійовича, завдяки програмі отримано й певні позитивні результати. Створено необхідну нормативно-методичну базу з реконструкції житла, відпрацьовано раціональні архітектурно-технічні рішення та методи реконструкції найпоширеніших серій будинків, підтверджено техніко-економічну ефективність реалізації зазначених проектів. Крім того, реалізація цієї програми дала змогу дійти висновку, що лише шляхом реконструкції проблему забезпечення громадян України сучасним житлом не вирішити. Адже на сьогодні майже третина населення мешкає в незадовільних умовах у будинках перших масових серій. А два відсотки житлового фонду взагалі в аварійному стані. Фактично кожен четвертий міський житель України мешкає в будинку, який потребує реконструкції. Частину ж будинків, зокрема великопанельних серій, реконструювати просто недоцільно.

Нова програма заміни застарілого житла передбачає залучення інвестиційних коштів для забезпечення громадян України сучасним житлом. Хоча, за словами голови, цього року житлокомунгоспу бюджет і виділив 50 мільйонів гривень, але їх доведеться використати на ремонт систем подачі води. Тому комітет запропонував Кабміну частково компенсувати кредитні ставки комерційних банків з державного бюджету при реалізації інвестиційних проектів в житлово-комунальному господарстві. Бо для створення конкурентного ринку у житлово-комунальну галузь необхідно залучити 30-33 мільярди гривень.

Щодо умов переселення, які передбачено програмою, то загалом вони сприятливі для громадян України і, на думку Олексія Кучеренка, не викликають протистояння між місцевою владою та громадянами. Бо метод так званого «хвильового» відселення гарантує всім мешканцям можливість залишитися в тому ж районі, в якому вони жили. Він також дасть змогу замінити практично всю інфраструктурну мережу цього мікрорайону, тобто поліпшити якість послуг з водо-, теплопостачання та водовідведення. До того ж людина замість своїх 15 – 18-метрової кімнати та 5– 6-метрової кухні в стандартній «хрущовці» отримає сучасне комфортне житло.

«Але ще раз хочу наголосити, – зазначив голова Держжитлокомунгоспу, – ідеться про надання рівноцінного за площею, але набагато кращого за якістю житла. Наймач має право на отримання іншого житла, кількість житлових кімнат в якому не менша, ніж у попередньому, а загальна площа орієнтовно в півтора раза перевищує площу квартири або іншого житлового приміщення незалежно від числа осіб, які мешкають у ньому. Ніхто не зніматиме людей з квартирної черги, якщо вони претендують на отримання окремого житла».

Реалізація такої програми, на думку Олексія Кучеренка, спонукатиме місцеву владу до вирішення ще одного дуже важливого питання – будівництва соціального житла, передбаченого новим проектом Житлового кодексу і розрахованого на ліквідацію квартирних черг серед найнезахищеніших верств населення.

Другий важливий напрям, за словами голови Держжитлокомунгоспу, – забезпечення прозорості процесу тарифоутворення в галузі та зміна системи взаємовідносин між суб’єктами ринку надання та споживання житлово-комунальних послуг. Приведення цін і тарифів на послуги до рівня економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво сприятиме розвитку конкурентного середовища на ринку житлово-комунальних послуг і залученню інвестицій на модернізацію та розвиток підприємств галузі.  Але для цього необхідно внести зміни до чинного законодавства щодо запровадження механізмів стимулювання створення об’єднань співвласників будинків, встановлення дієвих заходів впливу на тих, хто заборгував за спожиті послуги, тощо.

За рахунок реалізації запропонованих комітетом механізмів на заходи з реформування і розвитку житлово-комунального господарства може бути залучено понад два мільярди гривень.

Не залишилося без уваги журналістів і питання підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги, яке викликає у населення обурення та призводить до соціальної напруги в суспільстві. Комітет вважає, що це питання потребує ретельного вивчення. І лише потім можна братися за широкомасштабну інформаційно-роз’яснювальну роботу серед населення щодо доцільності такого кроку.