Закон, у якому живе «рогатий»

Закон «Про вибори Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» приймався у виборчому міжчассі, коли компроміс був важливішим за зміст документа. Найдискусійнішою зміною стало введення пропорційної системи для місцевих виборів. До них залишилося менше як рік, і частина політиків разом із громадськістю передбачають, що з таким законом ми можемо взагалі позбутися місцевого самоврядування.

Основний аргумент, який висувається проти виборів за партійними списками – це слабка політична структуризація суспільства. Мовляв, за партійними іграми місцеві чиновники забудуть господарські справи. Іншої думки дотримується радник Президента Борис Беспалий: «Вибори на будь-якому рівні – справа політична. Є команди Ющенка, Мороза, Януковича – і це нормально. Якщо ми залишимо стару систему, залишаться і «пригодовані» округи, і ті самі люди довічно сидітимуть у своїх кріслах. Пропорційна система – це спосіб переходу від тоталітаризму до демократії». Борис Беспалий виступає проти розведення в часі парламентських та місцевих виборів. Він вважає, що в такому разі держава житиме в хронічному виборчому вирі, що супроводжується летаргійним сном економіки. Загалом нардеп пропонує залишити закон 2004 року без змін по суті, а тільки деталізувати його.

Новий опозиційник Степан Гавриш уїдливо прокоментував, що «в деталях завжди живе рогатий». Він навпаки хоче докорінно переписати закон, щоб у місті й селі вибори відбувалися за мажоритарною, а  до обласних і районних рад – за змішаною системою, причому окремо від парламентських. Подальший словесний потік Степана Гавриша зводився до того, що 2006 року буде політична бійка, «якої ми ще не бачили і, можливо, вже ніколи не побачимо». Юрій Ключковський, який керував обговоренням, подякував колезі по парламенту за цінний прогноз, іронічно запропонувавши перейти до професійної розмови.
Заступник голови Центрвиборчкому Марина Ставнійчук за те, щоб узагалі почати закон з нуля і навіть розділити його надвоє. Річ у тім, що кримський парламент – це орган не місцевого, а регіонального самоврядування. Вона акцентувала увагу не на виборчих системах, а на процедурі. Зокрема, на думку представниці ЦВК, без розведення парламентських і місцевих виборів останнім ніколи не приділятиметься належної уваги і на місцях творитиметься безлад. Пані Ставнійчук обурювалася, що про необхідність проведення повторних, проміжних чи позачергових виборів ЦВК дізнається з газет чи скарг.

Представники асоціацій органів місцевого самоврядування також пропонують серйозно доопрацювати закон 2004 року. Муніципали прагнуть повернутися до мажоритарної системи і припускають введення змішаної в містах із населенням понад 100 тисяч осіб. Чи не найбільше їх хвилює право громадян обирати.

Адже досі не визначено меж територіальних громад і не відомо, за яким принципом відносити до них людей. А деякі категорії населення неможливо віднести до жодної територіальної громади. Наприклад, чи має право людина, яка на момент виборів перебуває в обласній лікарні, військовій частині або в місцях позбавлення волі, розташованих на території Києва, голосувати за столичного мера? Ці прогалини в законодавстві й тягнуть за собою масові зловживання.
Закон про місцеві вибори 1998 року час передавати в архів – із цим погоджуються практично всі. Продукт компромісу-2004 може набути чинності вже цієї осені. У нинішньому вигляді закон схожий на інструкцію для експерименту, який може закінчитися летально для самоврядування. З іншого боку, за словами нардепа Валерія Лебедівського, чим більше вдосконалюєш виборчу систему, тим витонченішими стають порушення.