«...Як дихає Бог між ударами серця»

Нещодавно в Національній спілці письменників України відбулася нарада-семінар молодих письменників Києва. Творчі заняття проводили відомі письменники України: поети, драматурги, критики, публіцисти і прозаїки. Такий перегук поколінь відбувається, звісно, не вперше у стінах Будинку літераторів. Загалом, вважаю, творча молодь не може нарікати, ніби позбавлена уваги та піклування. Це саме для неї –  літературні конкурси, зокрема, «Смолоскип», «Гранослов».  На початку березня також і Творча Асоціація 500 разом із видавництвом «Смолоскип» провели фінальний тур VІІІ Фестивалю поезії «Молоде вино».

Утім, фестивалі та семінари – привід не для переможних реляцій, а передусім для роздумів: куди рухається молода літературна зміна, чого вона прагне. Те, що пишуть молоді письменники, має віддзеркалювати настрої та міркування цілого покоління.

Чесно кажучи, якби стіни Будинку літераторів на Банковій, 2 могли говорити, вони чимало розповіли б із того, чого наслухалися  відтоді, як цей особняк на Липках  став письменницьким домом. Принаймні, щодо подій останнього часу, то літератори з повним правом можуть пишатися, що, власне, Помаранчева революція розпочалася тут ще задовго до Майдану...

Стосовно ж літератури, то, зрозуміло, події, зокрема, й політичні, обов’язково мають перетопитися у творчій свідомості й підсвідомості, аби стати доконаним фактом культури. Спершу я побоювалася, що письмо молодих письменників стане відверто «помаранчевим». Та ні, вони розуміють: художні тексти – не прет-а-порте, де стрічечок помаранчевих можна начіпляти на всі можливі й неможливі місця...

Один із способів «зондажу», як почувається молода зміна в цьому справді бурхливому і шаленому світі, є передусім аналіз поезії,  по-своєму наймобільнішого літературного жанру. Бо це спалах емоцій, гостра реакція на життєві колізії. А вже в поезії на особливу  увагу заслуговує те, що молодь пише про Місто і про себе в ньому. Саме Місто – бо кардинальні зміни в суспільстві відбуваються спершу в урбанізованому середовищі. Пригадаймо, у 20-х роках ХХ століття українська поезія віднайшла своє нове дихання завдяки відкриттю Міста (тоді це був конкретно індустріальний Харків).

Що ж маємо нині, на початку ХХІ століття, в пору тотальної комерціалізації та виборчих технологій із хижим оскалом?

моє місто велике широке двооке

праве око вправо а ліве вліво

моє місто над Дніпром перебите навпіл

і монаший скит і собаче лігво

моє місто бундючне побите високе

люди тут найкращі – а тіні найгірші

моє місто викручує з мене соки

я ж тонким волосочком арканю вірші

Олеся МАМЧИЧ

Цей настрій може бути камертоном основних тенденцій настрою молодого покоління, тієї саме його частини, що схильна до рефлексії й відтворення її у слові.  Так, із одного боку, це покоління, яке чудово орієнтується в комп’ютерних технологіях, мобільне, рвійне, чимало прагне і хоче всього одразу. А спокус і зваб за останні  чи не п’ять років побільшало на кілька порядків порівняно з часами начебто й не такими далекими. Однак усе це прикмети зовнішні. А що ж там – у серці, у серцевині?

Це місто, як кожне інше, –

Місто чужого формату.

Можеш ходити, дивитися,

Пити, а потім спати.

Можеш  ходити по колу,

Чи розбивати вітрини.

Заводити різних друзів,

І бути весь час не з ними.

І тільки коли загасне

Останнє вікно навпроти,

Можеш створити власне

Місто, в якому Хто ти.

Олексій  ГВОЗДИК

Проблема самоідентифікації серед тлуму уніфікації? Так, і це безперечно. Утім, можна віднайти своєрідну красу в далекому від природного середовища просторі, яке вже давно визначається як Природа-2. Ось як про це – під пером Юлії ХИЖНЯК: «...розвісивши на капотах машин // що дублюють себе // ніби оригіналу замало // в кривому дзеркалі асфальту // і я серед цієї краси // посереддоріжньої file://стою самотньо // шукаючи  знайоме обличчя // в потоці сп’янілих // ейфорично настроєних // авт». Ні, звичайно,  цьому уривкові не бракує  іронії та  присмаку жалю –  за чимось справжнім, як-от, приміром, пахощі матіоли (про що також пише юна авторка). Коли не співвідносити первинне і вторинне, то не оминути роздвоєння: «залите смолами// запите кавами // тіло// нажахане  моїми забавами».

Простішою мовою говорить про таке драматичне розполовинення рефлексуючої свідомості  у поезії «Місто»

Ти – маленька людина

і хочеш  маленького щастя

приїхавши до цього міста

що з порепаними куполами історії

зі смугастими панцерами вітрин

(де купують навіть життя)

ти зовсім ще дико дивишся на світ

і розпатлавши свої мрії

у закамарках розчерпаних вулиць

не хочеш віддавати душу

(ніби сімейну реліквію)

цим колонам і цим вітринам

Тетяна ВИННИК

 
Ось так – від середовища, сфери  проживання, що у свідомості людини колись вважалася освяченим простором, нині маємо  духовний пейзаж непевності, страху, ґвалту, що ховається за самоіронію та «стьоб», як-от у Данила Кубая, котрий недаремно визначає свою творчість як «самоусвідомлення самокопача»: «Починаючи говорити // переспрямовуючи свій вихід // пробуєш помилитися // у словах і сполученнях слів // силкуєшся не збрехати // не загубитися у лабіринтах видив // раптом відчуваєш // не страх // на страх ти перехворів // ми набрали повітря // і  затримали дихання // необхідно зробити видих».
Щоб осмислити Місто і себе в ньому, нинішнє покоління часто вдається  до парадоксу, зміщень часопростору: здається, тільки таким чином можна обернути какофонію і гримаси бодай на подобу естетичного.

весна розправляє наповнені русла

нікому не скаже всю правду рибалка

як дивиться майже ковтаючи усміх

розрубана мов оселедець русалка

і слід  угорі проростає повільно

мов зміст лише ледве знайомої мови

допоки по хмарах блукають всесильні

набиті травою священні корови

і ніби життя зависає на нитці

так тоскно і тонко що навіть не рветься

і слухає час із цікавістю вбивці

як дихає Бог між ударами серця

Дмитро ЛАЗУТКІН

Звісно,  легше відшукати себе у просторі, освоєному душевно, просторі, де земля пахне землею, а листя – листям:

Загрібали меланхолійне листя під яблунею,

а щось шустре й волохате –

носило жолуді.

Тільки гілка листатого дуба

шепнула двійко слів

у відповідь на вухате запитання вітру.

Засипали до мішків листя.

Ненароком помічали грудочку

місяця в небі.

На граблі нахромлене воскове

яблуко іде додому.

Катерина МІЩУК

Але  гармонія твориться передусім у тобі самому, часто навіть незалежно від місця, де  відбувається твоє  реальне життя. Утім, кому не хотілося б, аби внутрішня гармонія перегукувалася з гармонією зовнішньою?..

 Насамкінець згадаймо ще кілька імен молодих поетів, які не уявляють свого життя без творчості – принаймні,  нині. Це  Анна Бакало, Ірина Венжик, Альбіна Маляр, Вікторія Осташ, Наталя Чибісова, Олеся Сандига, Сергій Сіваченко та чимало інших. Дехто з них  уже має бодай по одній видрукуваній книжці, та ще й із власним графічним оформленням. Тобто маємо талановиту молодь. І хай не кожен стане професійним письменником, але вагу і смак слова достеменно знатиме із особистого досвіду.