Урядовці сподіваються на компроміс

Верховна Рада розглядатиме завтра зміни до Держбюджету-2005. По суті, це буде новий фінансовий документ держави, затверджений чинним урядом. Інтерес до бюджетного питання великий, адже у двотомному законопроекті фактично закладено параметри економічного й соціального розвитку країни на кілька років, які, безумовно, позначаться на добробуті всіх її громадян.

Міністр фінансів Віктор Пинзеник запевнив журналістів, що всі показники реальні і що, навіть маючи оптимістичні результати із збору платежів за перші два місяці, в проекті бюджету свідомо закладено обережні прогнози. Але вже березневий план наповнення держскарбниці буде перевиконано. До того ж – без закордонних запозичень.

Соціальна складова бюджету має привабливий вигляд: із січня 2005 року – підвищення мінімальної пенсії з 284 до 332 гривень. Крім того, за перші три місяці цього року пенсіонери отримають доплати. Також, як пообіцяв Пинзеник, викорінять зрівняйлівку, що залишилася від уряду Януковича. Є сподівання, що такі терміни, як «трудовий стаж» і «вислуга років», не залишаться порожнім звуком. За підрахунками урядовців, в гаманці кожного пенсіонера додасться від 100 до 200 гривень на місяць. Середній розмір пенсії військових порівняно з минулим роком зросте в 2,3 раза.

Мінімальна зарплатня теж становитиме 332 гривні. Але до цього розміру вона підвищуватиметься у три етапи: 290, 310 і 332 гривні. «Залпових» виплат не буде, аби не спричинити росту інфляції. Однак і тут при нарахуванні зарплатні запровадять тарифну сітку. Тобто кваліфікована праця оцінюватиметься вище. Середня зарплата, приміром, у бюджетній сфері зросте на 57 відсотків, мінімальна – на 40.

Серед інших соціальних виплат – допомога дітям-сиротам зросте із 90 до 458 гривень. Допомога при народженні зросте у 12 разів і становитиме 8,5 тисячі гривень. А щоб запобігти розмовам про те, що поява на світ маленьких українців перетвориться на злочинний «бізнес», всі кошти, виділені з цією метою, витрачатимуться лише на дитячі товари. Матерям чи батькам-одинакам виплати зростуть у кілька разів. Істотно також збільшиться допомога дітям-інвалідам і коригуватиметься залежно від віку. Буде задіяно і нову програму підтримки бездомних дітей.

Які ж головні джерела доходів запропоновано? По-перше, ВВП буде на рівні не 409 млрд. гривень, як планувалось у грудні, а 436 млрд. А це додаткові 6,4 млрд. гривень у дохідну частину. По-друге, великі сподівання уряд покладає на ефективну, а головне прозору діяльність державних підприємств. Якщо раніше до бюджету надходило не більше ніж 15 відсотків чистого прибутку держпідприємств, то нині очікують не менше 50 відсотків. З цією метою, до речі, фінансові потоки таких держмонополій, як «Нафтогаз України», «Укртелеком», «Укрзалізниця», тепер особисто перевіряє прем’єр. Третє джерело доходів уряд бачить у виведенні коштів з тіньового обігу. Щоправда, саме тут міністрів, за прогнозами експертів, можуть спіткати найбільші проблеми. Проте урядовці налаштовані рішуче і, за словами В.Пинзеника, з усілякими пільгами і привілеями Кабмін боротиметься жорстко. В урядовців також багато претензій до діяльності так званих вільних економічних зон, територій пріоритетного розвитку, технопарків тощо. Звільнені від митних і податкових зборів, такі підприємства залишали держбюджет без мільярдних надходжень. Наприклад, підприємство з Житомирщини, якому сприяла попередня влада, ввезло з-за кордону м’ясної продукції на суму 321 млн. грн., реалізувало на 115 млн. грн., а ось бюджет від цього отримав лише 12 млн. грн. У Львівській області вигідним бізнесом стало створення таких собі спільних підприємств, які, отримуючи величезні прибутки, користувалися різноманітними податковими пільгами. Інший приклад: фірма, зареєстрована в Сарнах Рівненської області, користуючись законом про правовий статус території, що потерпіла від Чорнобильської катастрофи, і всіма відповідними пільгами, займалася реалізацією нафтопродуктів… на Харківщині. Маючи статутний фонд менше ніж 20 тисяч гривень, щорічний обіг підприємства становив мільярди гривень. хоч офісом фірми була однокімнатна квартира без жодного працівника.

Перегляд урядом пільгових і податкових правил уже викликав чимало нарікань з боку противників нововведень. Вони стверджують, що згідно з бюджетним кодексом податкові зміни можна приймати не пізніше 15 серпня попереднього року. На такі закиди Пинзеник зауважив: «Якщо компанія має обіг 4 мільярди і не сплачує жодної копійки бюджету, то невже мені слід уклонитися її керівнику і попросити платити податки з 1 січня 2006 року?»

Віктор Пинзеник також заявив, що якщо з депутатами у четвер не буде знайдено компромісу і вони «скоротять» нововведення урядовців, то під загрозою опиняться всі соціальні програми, бо «у чинному бюджеті необхідних ресурсів не закладено».