Оригінальна річ – лише ручної роботи

Уперше в столичній мерії відбирали кращу сувенірну продукцію до пісенного конкурсу «Євробачення-2005». Серед представлених робіт ми зауважили вироби  ТОВ «Українські сувеніри», яке здивувало розмаїттям краму.

Розповідає радник генерального директора товариства «Українські сувеніри» Микола Степаненко.

– Для туристів цікавими будуть різні вишивки, ткацтво із символікою «Євробачення». Переконані, що поціновувачі народної творчості замість штампованах речей віддадуть перевагу вишитим лляним виробам, які зможуть придбати тільки в Києві.

– Щоб  створити усю цю красу, не один місяць знадобиться. Чимало часу витрачено й на розробку дизайну та складання переліку продукції.

– Із серпня 2004 року розпочали переговори з фірмою, яка має ексклюзивне право на знак «Євробачення». У жовтні-грудні випустили перші зразки продукції. Потім вироби відправили до Голландії і затвердили кожен зразок. Нині підписуємо договір із голландською фірмою-власником знака і почнемо випуск продукції.

Загалом ми працюємо вже понад 15 років. Проте маємо лише один магазин. У людних місцях слід встановити  ятки. Поки що це питання не вирішено. Сподіваємося на те, що нашими виробами зацікавляться адміністрації готелів, де зупинятимуться туристи. Можливо, на період проведення пісенного конкурсу нам дозволять відкрити тимчасові торговельні точки. Маємо надію, що й у Палаці спорту для нас знайдеться місце. Хоча подейкують, що там продаватиме сувеніри тільки та фірма, яка володіє правом на емблему «Євробачення». Тобто, узявши в нас продукцію, самостійно її реалізовуватиме.

– Що може дати виставка в мерії?

– Ми вкотре демонструємо: до «Євробачення» готові вироби. В Україні сувенірів більше, аніж у Туреччині. Замість пластмасових дрібничок пропонуємо вироби з дерева, тканин та іншої сировини. Україна здатна забезпечити сувенірами не тільки цей пісенний конкурс, а й усі подальші подібні заходи – тільки дайте нам таку можливість!

– Якими будуть ціни на сувеніри із символікою «Євробачення»?

– Від п’яти гривень і вище. Звичайно, за кордоном наша продукція коштуватиме щонайменше утричі дорожче. Ми беремо з покупця стільки, аби окупити витрати на матеріали, працю майстра, додаємо 30 відсотків од вартості сувеніра за використання оригінальної емблеми і 20 відсотків – то власні інтереси.

– Схоже, вам удалося згуртувати таланти з усієї України…

– Співпрацюємо із 250 майстрами з Чернігівщини, Івано-Франківщини, Львівщини, Закарпаття, Криму, Донеччини, Кременчука, Дніпродзержинська, Києва. Тобто з усієї України. Приємно, що маємо сучасні вироби з кераміки, виготовлені представниками кримсько-татарського народу, які витратили близько 10 років, аби відновити складну старовинну технологію. Їхня кераміка не просто намальована, вона тиснена, вкрита емаллю.

– Із чимось незвичним довелося зіткнутися, коли розробляли товари до «Євробачення»?

– Для нас робота із сувенірною продукцією – справа звична. Я, приміром, 13 років керував цією фірмою, дружина за радянських часів працювала директором «Укрхудожпромторгу». На його базі й створено ТОВ «Українські сувеніри». Нині збираємо до купи індивідуальних виробників, бо великі фабрики народних промислів припинили своє існування. Маємо комп’ютерну базу даних народних умільців, у якій вже близько 300 прізвищ. На жаль, залишилося дуже мало фахівців, спроможних виконати трудомісткі високохудожні різьбярські вироби. Здебільшого майстри створюють простіші речі.

– Чим «Українським сувенірам» може допомогти київська мерія?

– Не тільки може, а й допомагає. Київський міський голова Олександр Омельченко допомагає нам узяти кредит, щоб викупити дозвіл на використання знаку «Євробачення» та закупити сировину. Ми ж обіцяємо, що хоча б у магазині на вулиці Пушкінській, 31 сувенірів до «Євробачення» буде вдосталь.

– Чи прораховували, що саме в туристів матиме найбільший попит? Що найшвидше розкуповуватимуть?

– Ми консультувалися з фірмою, яка займається цим багато років і має ексклюзивне право на емблему «Євробачення». І дізналися, що торік у Туреччині найкраще розкуповували значки, брелки, пов’язки на голову. Українці можуть показати світу самобутні витвори народних умільців. Щоб навіть тарілочка із символікою «Євробачення» розповідала про Україну.