Діти рятують світ

Нині в Україні 40 асоційованих навчальних закладів ЮНЕСКО. Першою ще 1967 року приєдналася Слов’яногірська середня школа Донецької області. Відтоді діти з нашої країни взяли участь у багатьох проектах. Приміром, 1999 року учні з України працювали над реалізацією проекту «Світова спадщина в молодих руках» у Всесвітньому парламенті дітей у Парижі. За ініціативи учениці Ліцею міжнародних відносин Ольги Чалої було створено Всеукраїнський та Міський дитячі парламенти.

Останнім часом проекти ЮНЕСКО стали такими цікавими, що й дорослі науковці позаздрити могли б. Як от – етнографічна експедиція учнів асоційованих шкіл України до емірату Шарджа (ОАЕ), міжнародний фестиваль АШЮ «Так! Культурі миру та ненасильства!» – у Вінниці, науково-практичні семінари – у Житомирі «Політкультурний простір Житомирщини очима молодих: минуле, теперішнє, майбутнє» та у Львові «Збереження архітектурних пам’яток Львова – перлини світової спадщини ЮНЕСКО».

А нещодавно в Київському ліцеї міжнародних відносин відбулася ще одна непересічна подія – перший Всеукраїнський семінар учасників міжнародного проекту Асоційованих шкіл ЮНЕСКО «Великий Волзький Річковий шлях: об’єднання Балтійського, Каспійського і Чорного морів». Проект охоплює 16 країн, діти яких вивчають культуру, історію, довкілля.

…Трохи хвилювалися перед високими іноземними гостями учні 10-Б класу Ліцею міжнародних відносин Гліб Конотоп і Віктор Курцев, презентуючи дослідницьку роботу про воду, – її ресурси в Україні, історію, значення і проблеми. Вболівала за своїх вихованців і вчителька географії Наталя Абашина, але дарма – хлопці цікаво й докладно виклали своє бачення глобальної проблеми (Україна й Київ – не виняток) бездоганною англійською. Назавтра всі учасники семінару відвідали столичний Музей води. Цікаву роботу презентували й учениці Київського фінансового ліцею Мар’яна Кухтин і Марія Пєхова, учні з інших регіонів України.

Діти з любов’ю говорили про річки й річечки, котрі вціліли в Україні, та із сумом – про назавжди зниклі. А робота про роль релігії у розвитку Київської Русі була глибокою й досконалою. Діти вивчивши все, що об’єднувало і нищило могутню державу, проектували це на нинішні проблеми України й за допомогою аналогій застерігали політиків від необдуманих кроків, котрі можуть призвести до розбрату.

Безперечено, сотні дитячих думок, вивчених і узагальнених ЮНЕСКО, створять у світі справжнє уявлення про наші досягнення, проблеми і підтримають  щире прагнення берегти Землю від загибелі, примножувати історичні, духовні культурні й природні цінності.