До чого тут Вій, «колосальний виплід уяви народної», «цар гномів» із залізним обличчям, кроки якого луною віддаються по занедбаному, спустошеному храму?
Коул Дьюрем, один із ініціаторів круглого столу «Церква і політика» (відбувся 17-18 лютого ц.р. у конференц-залі НАНУ), віце-президент Міжнародної академії свободи релігій і віросповідань, добірною англійською мовою неквапно і розлого роз’яснює нам, грішним, глибинне значення слова «благоговіння», а ми ловимо себе на тому, що перетравлюємо доповідь попереднього промовця – філософа-релігієзнавця Анатолія Колодного. Якщо доповнити її й пізнішими виступами, наприклад, прес-секретаря УПЦ КП ігумена Євстратія (Зорі) або єпископа Римо-католицької церкви Станіслава (Широкорадюка), то вимальовується ось що.
До Храму, обслуга якого вважала себе найканонічнішою, зайшов, по-військовому карбуючи крок, оцей самий Вій і мовив: «Ось векселі! Платіть!.. По-перше, – і він загнув палець, яким вирішив колись долю нещасного Хоми Брута, – влада Кучми і Медведчука створила вам в Україні суцільну «зелену вулицю». Фізіономії вашого предстоятеля і його владик, таких, скажімо, як Агафангел, не сходили з екранів телевізорів. При цьому вас завжди представляли як Українську православну церкву, єдину канонічну і благодатну, і ніде ніколи не зазначали, що вона була, є і залишається філією церкви російської. Ваші парафії реєстрували, наділяли земельними ділянками, забезпечували коштами і ресурсами під будівництво, не встигали ви ще й подумати про них. Вам дозволено було захопити найбільші святині України – Києво-Печерську і Почаївську лаври – і робити все, що заманеться, з їхніми унікальними спорудами, розписами тощо. Кучма і Медведчук методично переслідували тих, хто насмілювався спрямувати бодай найменший фінансовий струмочок у бік іншої, ніж УПЦ МП, православної юрисдикції. Підпорядковані проросійському режимові ЗМІ на догоду вам формували громадську думку таким чином, ніби, крім УПЦ МП, православ’я в Україні не існує. Я міг би продовжувати, та пальців залізних не вистачить. Тож платіть, чи то пак, відробляйте. Нашого кандидата у президенти, до речі, вашого палкого прихильника, ви знаєте».
Чи засмутив сабоданівських «угодників» цей візит? Об’єктивно кандидат у президенти, на якого натякав непроханий гість, їх задовольняв, як ніхто. Лише він, «православний кандидат», міг продовжити їм років на десять кучмівську лафу. А, може, пішов би ще й далі? Скажімо, Леонід Данилович давав таку негласну настанову: «Філарета не чіпати, але всіляко підтримувати Сабодана!» А «православний кандидат», маючи крутий норов, міг би й підкоригувати цю «ліберальну» формулу: «Розкольників ліквідувати – і на цьому й край!». Заради цього можна й ризикнути… Але ж як бути зі статтею в Конституції України про відділеність церкви від держави? Як бути із закріпленими в законах України положеннями про невтручання церкви в політичні процеси?
Утім, Вій прийшов до УПЦ МП не дискутувати, а вимагати сплати за векселями. Якщо промосковська церква не тільки не відмовлялась, а радо приймала всі зазначені вище «благодаті» Кучми, Медведчука та іже з ними, то, певне, знала, на що іде.
…А Коул Дьюрем усе говорив про благоговіння. Англійською воно звучить як «reverans». «Благоговіння – це не просто, коли людина тихо сидить – це чеснота!», «Тиранія – кульмінація неблагоговіння», «Влада без благоговіння – катастрофа»… І нарешті: «Влада, яка маніпулює релігією, йде всупереч благоговінню». Остання теза вже ближча до наших реалій, до тих невеселих асоціацій, які породив явний і неспростовний факт участі підпорядкованої Московському патріархатові УПЦ у політичних ігрищах Кучми – Медведчука – Януковича, у безпрецедентно брудній передвиборній кампанії 2004 року, у далекому від християнської моралі очорненні «слуги сатани» і «могильника православ’я» Віктора Ющенка. Нині митрополити Володимири і архієпископи Митрофани відхрещуються від централізованої роздачі у московських храмах відверто проянуковичівських і не менш відверто антиющенківських агіток, від тупо українофобських «хресних ходів», організованих нібито не УПЦ МП, а якимись «неофіційними братствами». Хто знає, може, близько 80 учасників круглого столу «Церква і політика» – представники християнських конфесій і юрисдикцій, мусульмани, юдеї, носії східних вірувань тощо, а також релігієзнавці, видавці, журналісти – й повірять, що в політику була втягнута не вся УПЦ МП, а лише окремі владики, клірики й парафіяни. Але вірно зазначив ігумен Євстратій: «Не пора нині розпочинати чергове полювання на відьом. І не варто домагатися покарання тих, хто 2004 року порушував Закон, що регулює відносини церкви і держави, прийнятий, до речі, 1991 року, а відтак, застарілий. Покарання вже відбулося. Церкву, яка погрузла у брудному політиканстві, впала до сприяння силі, девізом якої були махінації і брехня, покарали і каратимуть далі її прихожани. Ногами!»
Отець Євстратій мав право це говорити. Київський Патріархат, як, утім, і більшість інших конфесій України, ніде і ні за яких умов не висловлювався «за Ющенка» чи «проти Януковича». З амвонів українських храмів священнослужителі апелювали до ЦІННОСТЕЙ, а не до осіб. Лунали молитви за справедливі й чесні вибори, а не за «православного кандидата», якого, подейкують, «канонічні» зарахували мало не до лику новомучеників. Запали всім у душу і слова єпископа Станіслава (Широкорадюка): «Якщо церква стає вагомою політичною силою, то церквою вона стає поганою». Утім, оптимістичною для УПЦ МП можна вважати тезу: «Помилка – не абсолютне зло». Аби ця помилка стала добрим уроком – додамо.