Свобода слова чи теревені

Нині, після зміни влади, всенародного обрання Президента України, стають відомими шокуючі факти злочинів колишніх можновладців. За «кучмократії» народ довідувався про злодіяння її представників з незалежних (опозиційних) ЗМІ або з каналів «Бі-Бі-Сі». Мається на увазі не так приватна телерадіокомпанія Великої Британії, як принцип «баба бабі сказала», з перших літер якого й складається абревіатура-омонім.

Чому працює «Бі-Бі-Сі»?

Як відомо, Верховна Рада ухвалила чимало законів, які цілком можна назвати неробочими через те, що їх не дотримувалася жодна гілка влади. Є серед них недолугі, некваліфіковано виписані, що й створює лазівки для зловживань, а то й просто злочинних дій. На часі, приміром, потреба ґрунтовних змін до Земельного кодексу, що в рамках чинного законодавства допустив «роздавання земель у заповідній Пущі-Водиці», Криму. Та й хіба тільки там? Персоналії ж тих високопосадовців та «народних обранців» досі достеменно не відомі народові, бо їх список засекречено. У ЗМІ називають прізвища, роздобуті фактично незаконно, або, як заведено казати, з «утаємничених джерел» чи за горезвісним принципом «Бі-Бі-Сі».

Це лише останній приклад безпідставної засекречуваності відомствами документів, зміст яких має суспільно важливе значення. Посилаючись на Закон України «Про інформацію», зокрема на положення про «конфіденційність і таємність», казенні та приватні установи цим добряче зловживають. Передусім же це стосується урядових структур. Так, за даними Харківської правозахисної групи на чолі з Євгеном Захаровим, манією засекречування відзначався Кабінет Міністрів України: 2000 року були оповиті таємницею 2 387, а в 2001-му – 2 372 документи. І навіть такий, як розпорядження про нарахування і виплату пенсій №411-р від 13 вересня минулого року. До речі, чи не дивина, що раніше було засекречено й постанову про порядок застосування ідентифікаційних номерів (№709/94)? Вражає також кількість офіційних паперів, приховуваних від народу колишньою Адміністрацією Президента: 1 636 у 2000 році та 1 461 – у 2001-му. Чому подаємо такі «несвіжі» дані? Саме тому, що нові, як, зрештою, і наведені… досі засекречені!

Накладання на нормативно-правові акти грифів «цілком таємно», «не для преси», «опублікуванню не підлягає», «для службового користування» тощо й породжує в суспільстві чутки, плітки та пересуди. А ми ж, український народ, лише обурюємося. Свіженький приклад – надання колишнім віце-прем’єром Азаровим невмотивовано великих бюджетних пільг і привілеїв екс-президентові Кучмі саме за рахунок платників податків. Тим самим, як і раніше, було порушено Закон України «Про державну таємницю», яким заборонено приховувати інформацію, що стосується прав і свобод громадян, тим паче суспільно значущу.

Три категорії й «туман»

Законодавство і юриспруденція цивілізованих країн поділяють інформацію лише на три категорії – таємну, відкриту і приватну. З першою, здається, все зрозуміло: з огляду на держбезпеку або з комерційною метою такою інформацією користується нормативно визначене коло офіційних осіб, і її поширення обмежене. Що ж до відкритої, то, хоч як дивно, не вся інформація цієї категорії підлягає публікації, а з приватної дозволяється оприлюднювати лише ту, що не завдасть моральної та матеріальної шкоди конкретній особі. Наприклад, не розголошуються дані з адміністративних досьє, про банківські рахунки, надані кредити, комерційні угоди, сексуальну орієнтацію, деяка статистика з оподаткування, щодо національних меншин. Навіть списки членів приватних клубів зберігаються в таємниці.

У нашій же країні можна натрапити на перепони, намагаючись одержати, здавалося б, найдоступнішу відкриту інформацію. Приміром, якщо  випадково стає відомо, що затримано серйозних злочинців, зазвичай пов’язаних з корумпованою владою, то їхні прізвища ніколи не оприлюднювали буцімто «в інтересах слідства».

Громадяни «з обмеженим доступом» до інформації завзято виловлюють її саме зі ЗМІ. Усталеною була практика, коли служби міністерств і відомств із зв’язків з громадськістю та ЗМІ, як і прес-секретарі окремих держслужбовців, народних депутатів, інших публічних осіб, не інформують правдиво про їхню діяльність, а навпаки, – «напускають туману», а то й просто вводять громадськість в оману. Тобто порушують наше право на інформацію.

То що ж має дати нам довгоочікувана свобода слова? По-перше, гарантований законом захист від репресій за суспільно корисну інформацію, опубліковану чи усну, а по-друге, дієві заходи з боку влади щодо усунення недоліків, їх причин та покарання тих хто чинить тиск на будь-яке джерело інформації. Інакше свобода слова перетвориться на пустопорожні теревені, а суспільство втратить контроль над владою, що зможе ним маніпулювати.