Коли мама дає роботу

Зазвичай, у політиці, в бізнесі, в банкових структурах стерно влада у руках чоловіків. Одначе дедалі частіше його почали брати у свої руки жінки і керують справою нітрохи не гірше від чоловіків, а подекуди навіть краще. Мама, дружина чи теща, успішно ведуть корабель бізнесовим морем, вміло обходячи мілини, борючись зі штормами. Часто саме завдяки жіночим талантам сімейний бізнес, який з кожним роком усе більше поширюється в Україні, процвітає. Ось про це йшлося на «круглому столі», який організувала асоціація жінок «Киянка» в Міському центрі роботи з жінками. Тут зібралися підприємливі бізнес-леді, більшість з яких успішні керівники фірм.

Сергій Сирота не приховує, що йому добре працюється під керівництвом такого президента видавничого підприємства як мама. І Віра Вадимівна з того тішиться, адже син її права рука, а невістка – ліва (вона відає кадрами, веде бухгалтерію, укладає угоди, адже має освіту економіста та юриста). Заснували сімейний бізнес на початку 1990 року. Спершу для видання книг скооперувалися дві сім’ї, але потім кожна пішла своїм шляхом.

– Наше сімейне виробництво ми розпочали вдвох із чоловіком, – розповіла Віра Вадимівна. – Син, закінчивши інститут, долучився до справи, а невдовзі й невістка. Ось так і працюємо.

Щороку це підприємство випускає 5-15 назв книг, загальний тираж їх – 7 мільйонів примірників. Показники непогані, бо далеко не кожне видавництво нині може цим похвалитися. Частіше почуєш нарікання на податки, закони, які гальмують цей бізнес. Утім, такі перепони доводиться долати і Сиротам:  падали не раз і піднімалися знову.

– Ми законослухняні бізнесмени, – наголосила Віра Вадимівна, – але інколи система змушувала нас порушувати закон, аби вижити. Сподіваємося, що нова влада, як і обіцяла,  увімкне земне світло для малого та середнього бізнесу, мене дуже тішить те, що прем’єр-міністр у нас жінка.

Жіноче мислення (даремно глузують над нашою логікою) належить до стратегічних чинників вирішення проблем бізнесу.  Бізнес-леді здатна дати лад і в сім’ї, і на роботі. І в політиці вона може багато зробити. У розвинених країнах у парламенті до 30 відсотків жінок, у Фінляндії жінка – президент. Тож в Україні далеко не всі гендерні можливості вичерпані. Так вважає Галина Лактіонова, науковець, яка ґрунтовно вивчає гендерну ситуацію. Її насторожує те, що більшість наших дівчаток мріють про шоу-бізнес, в якому, відверто кажучи їх експлуатуватимуть, і лише окремі бачать себе організатором, керівником власної бізнесової справи.

Своїм досвідом поділилися також Сергій та Оксана Яковлєви, Тетяна і Олеся Кремешні, Олег і Олена Сліпачуки, Людмила Плющ. Усі вони дуже сподіваються, що місцева влада й надалі всіляко сприятиме розвитку сімейного бізнесу.  Зазначимо, що у Києві розроблено міську програму розвитку малого бізнесу на 2005-2006 роки, яка передбачає надання безплатних консультацій, фінансову підтримку, навчання початкуючих підприємців.