Щоб було зручно всім

Столична підземка стане доступною для інвалідів. Міськадміністрація доручила КП «Київський метрополітен» обладнати станції метро згідно з міською програмою «Безбар’єрне середовище». Метрополітен – дуже складна технічна споруда, тож пристосувати уже діючі станції для потреб інвалідів – завдання не з легких. Особливо в умовах величезного скупчення людей, адже щодня цим видом громадського транспорту користується понад мільйон пасажирів. Отже, як безперешкодно сісти в потяг сліпому?

Метрополітенівці співпрацюють з Українським товариством сліпих (УТОС) – кому, як не їм, знати про свої проблеми? На жаль, деякі пропозиції довелося або відкласти, або додатково вивчати. Наприклад, УТОС запропонував установити на вході та виході зі станцій та ескалаторів звукові орієнтири. Але фахівці проти: цей звук не мають заглушати інші – гуркіт потягів, шум ескалаторів, людські розмови, працюючі інформаційні табло тощо. Отже, звук має бути постійним і достатньо сильним. Реакція пасажирів на нього буде, зрозуміло, негативною. Тож питання, як то кажуть, ще вивчається. З часом на станціях прокладуть і гумові орієнтири, аби інвалід міг намацати паличкою лінію безпеки на пероні. Проте всі ці наміри – перспектива.

Нині незрячих пасажирів та інвалідів на колясках зустрічають чергові по станціях біля пропускного контрольного пункту і супроводжують їх до перонів. Допомагають сісти у потрібний потяг. Від станції призначення і до виходу з метро пасажира, який потребує допомоги, також супроводжує чергова. Для колясочників навіть спеціально вмикають резервний ескалатор. На нових станціях будівельними нормами передбачено спеціальні ліфти. Але на вже діючих облаштувати їх технічно неможливо, бо доведеться рити спеціальні тунелі.

Ще однією пропозицією було вивчити досвід Санкт-Петербурга, де діє десять станцій так званого закритого типу. На них встановлено додаткові загорожі із сітками з дверима, які відчиняються синхронно з дверима вагонів. Кияни переконалися, що така система недосконала: знижує пропускну спроможність лінії і може спричинити травмування пасажирів. Росіяни, до речі, уже й самі дійшли таких висновків, тому не будуватимуть подібних станцій. Про це ми довідалися від заступника начальника технічного відділу метрополітену Миколи М’ягкого.

«Київавтодор» і «Київський метрополітен» у недалекому майбутньому звільнять від торгівлі підземні переходи на станціях метро, якими найбільше користуються незрячі інваліди. Йдеться про «Либідську», «Льва Толстого», «Дарницю», «Чернігівську», «Республіканський стадіон». На станціях від «Академмістечка» до «Берестейської» вже облаштували з’їзди для колясок. У багатьох переходах та над сходами встановили 235 нових світильників.

Коштом інвестора «Київський метрополітен» у 265 вагонах встановив монітори, які візуально інформують пасажирів про напрямок руху потяга, і звісно, транслюють рекламу. Ця новинка допомагає орієнтуватися у підземці глухим. Невдовзі у кожному вагоні буде по чотири таких монітори. А до кінця першого кварталу ними облаштують усі 617 вагонів київської підземки.