Щоб рідше в ліфтах застрявати

Якщо ви застряли в ліфті й просиділи там якихось 20-30 хвилин, ви – щасливчик. Адже нерідко майстра доводиться чекати годинами. Щонайперший рятівник – диспетчер. Від того, наскільки швидко він дізнається про пригоду й з’єднається із майстром, і залежить час вашого поневолення. А якщо диспетчерська система не працює? Це може статися, бо перші такі системи в Україні було розроблено в 70-ті роки минулого століття. Проте через недостатність функцій та надмірну громіздкість вони функціонували недовго. На початку 80-х з’явилися вдосконалені – «Еталон-1» та «Еталон-2», які працюють і донині.

Нині в Україні діє програма модернізації та заміни ліфтів, що відпрацювали 25 і більше років. Однак заміну старих диспетчерських систем держава поки що не передбачила. Водночас кабельні мережі потребують термінової заміни, комплектуючі та запчастини або частково знято з виробництва, або їхня вартість значно перевищує вартість сучасної елементної бази. Про якість послуг тут годі й говорити, тим більше, коли новобудови підключаються до старих систем.

Виходить, наші фахівці сидять, склавши руки? Ні, зарадити справі кілька років тому спробували фахівці підприємства «Гермес-13». Разом із фахівцями інституту «НДІпроектреконструкція» Держжитлокомунбуду України та комунального підприємства «Поділ-ліфт» розробили спеціалізовану комп’ютерну систему зв’язку та телекомунікації «Промінь». Директор підприємства «Гермес-13» Костянтин Рослов розповів, що «Промінь» має змогу обслуговувати як окремі будинки, так і великі мікрорайони. У столиці вже працює три такі системи – дві в Подільському районі (ЖЕК №706 та новобудова по вул. Турівська, 31 ), одна – у Печерському (ЖЕК №603). Стала до вподоби новинка й товариству «Краян-ліфт» (м. Одеса) та будівельному управлінню «Південмаш» (м. Дніпропетровськ).

Наприклад, фахівці жеку №706 за допомогою «Променя» одночасно стежать за роботою 66 ліфтів. Якщо будь-який з них зупинився, диспетчер перед викликом механіка має змогу перевірити причину несправності. Інколи достатньо «перезавантажити» ліфт і він знову почне справно працювати.

За словами директора підприємства «Поділ-ліфт» Олега Габая, у Подільському районі щодня з ладу виходять 2-3 ліфти. Причини аварійних ситуацій поділяють на технічні (наприклад, перепад напруги), а також ті, що створюють самі мешканці (недбалість у користуванні обладнанням). Чималий відсоток столичних ліфтів не працює ще й через вандалізм. Найпоширеніший – крадіжки котушки гальм. Деталь, вартість якої приблизно 800 грн., злоумисники здають у брухт за 20-30 грн. Крадуть також двигуни відкривання дверей (вартість одного – 240 грн.). До речі, якось у Подільському районі за один день викрали 17 таких двигунів. Як результат – ліфти певний час не працюють, люди потерпають від незручностей, а держава – від збитків.

З цим, до речі, теж можна боротися за допомогою «Променя». Адже під час кожного відкриття машинного відділення або електрощитової диспетчеру надходить сигнал. І якщо таке «втручання» не заплановане – можна викликати міліцію.

«Промінь» також здатний своєчасно та оперативно реагувати на аварії та неполадки в системі житлово-комунального господарства.