Нового велосипеда закон не винайшов

Як запевняють самі страховики й фахівці державної комісії з урегулювання ринків фінансових послуг, цей закон нового велосипеда не винайшов. Такий ринок страхування існує давно в країнах Європи і вже два роки функціонує в північного сусіда. На сьогодні створено всю нормативно-правову базу для його функціонування і в Україні. Головне відтепер, аби розробникам потрібних документів вдалося передбачити всі можливі практичні моменти, щоб у велосипеда, чи точніше в авто, не закрутилися колеса в другий бік.

– Над створенням законодавчої бази від часу ухвалення закону працювало 11 робочих груп, – каже голова Держкомфінпослуг Віктор Суслов. – Затверджено базові тарифи, розроблено форми страхових полісів та правила ліцензування страхових компаній. Досвід обов’язкового страхування відповідальності власників автомобілів ми вже маємо. Із 1997 року була чинною постанова Кабінету Міністрів, що регулювала це питання. Однак контроль за її виконанням був не надто суворим. Нинішній закон має більш соціальне спрямування й захищає не якісь бізнесові інтереси страхових компаній чи інтереси автовласників, а насамперед потерпілих у ДТП. На відміну від попередніх умов страхування, нові значно поліпшилися. Йдеться насамперед про збільшення максимального відшкодування потерпілому. Якщо потерпілий дістав травму чи загинув під час ДТП, сума виплат може становити 51 тисячу гривень (раніше було 8,5 тисячі). Обов’язкове страхування стало нагальною потребою через те, що нині дуже багато автовласників не здатні відшкодувати завданих збитків.

До речі, хоча компенсації й збільшилися, до закордону нам ще далеко – такі виплати в сусідній Польщі становлять 600 тисяч євро, а в Німеччині – 3,5 мільйона.

За задумом, система страхування має функціонувати так, що в разі відмови страховиком у виплаті компенсації є можливість звернутися до спеціального Моторного транспортного (страхового) бюро. Ця організація координуватиме роботу страхових компаній і за їх рахунок створить страховий резерв, аби забезпечити повне та своєчасне відшкодування в тому випадку, коли ліцензовані страхові компанії будуть не в змозі це зробити. Власне, саме на цій основі гарантування компенсацій і має діяти страховий ринок. Система буде дуже проста – яку суму змогла внести страхова компанія до фондів Моторного транспортного (страхового) бюро, стільки страхових полісів і може продати. Тобто, по суті, клієнт купує вже стовідсотково забезпечений поліс і може швидко отримати компенсацію протягом усього періоду його дії.

– Фахівці, причетні до цієї сфери страхування, впевнені, що здатні виконати всі вимоги закону, що набув чинності, – каже Віктор Суслов. – І внесення на розгляд Верховної Ради законопроекту про перенесення термінів його дії ми вважаємо неактуальним.

Утім, пересічного автовласника, найімовірніше, цікавить не функціонування страхового ринку, а те, на скільки гривень скоротиться його особистий бюджет. Розробники закону й самі страховики обіцяють доступну всім диференційовану систему тарифів. І хоча базовий тариф затверджено в розмірі 291 гривні, страховий платіж коригуватиметься залежно від автомобіля – його технічних характеристик, умов експлуатації та навіть соціального статусу автовласника. Додатково визначатиметься коефіцієнт страхових ризиків – найвищим він буде в столиці. Тому сума страхового внеску в Києві буде найвищою. Проте, за словами голови Держкомфінпослуг, приміром, пенсіонер, що  експлуатує «Жигулі» в сільській місцевості, сплатить лише 50 відсотків страхового тарифу – близько 60 гривень. Здається, не так уже й багато для такої, як стверджують розробники закону, великої справи. Однак в Україні колеса давно винайденого велосипеда почали крутитися в другий бік. Річ у тім, що жодна зі страхових компаній нині не може продати автовласнику поліс обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності. Чому? Проблема в тому, що від початку нового року постанову Кабміну, що регулювала це питання, відмінено й продавати страхові поліси старого зразка незаконно, а полісів нового зразка продати не можуть через доволі банальну причину – відсутність бланків. Однак найближчим часом, після узгодження формальностей між Моторним транспортним (страховим) бюро і страховиками, що отримали ліцензію, такий вид страхування знову стане доступним. І наостанок хотілося б заспокоїти власників уже діючих полісів цивільно-правової відповідальності: вони залишаються дійсними до кінця терміну укладеної угоди. Однак новий поліс обов’язкового страхування їм усе ж доведеться придбати. У такому випадку страховики обіцяють заплатити по обох страхових угодах. Хоча старий поліс можна анулювати, отримавши свої гроші назад, чи поміняти на поліс нового зразка.